1. PENGENALAN PENGURUSAN ISLAM
Objektif
-
Mencapai kebaikan hidup di
dunia akhirat. Maka kita perlu melakukan semua aktiviti hidup yang selaras
dengan tuntutan syariah dengan berpaksikan tauhid kepada Allah.
-
Menegakkan kebaikan dan menghapuskan
kerosakan. Maka mereka yang diberikan
jawatan tidak boleh mengabaikan tanggungjawab asas sebagai muslim.
-
Organisasi yang baik dan
diampuni oleh Allah adalah dengan cara berusaha dan berikhtiar untuk mewujudkan
organisasi yang baik, aman dan makmur.
-
Menjaga nilai maslahat
(kepentingan) manusia. ianya adalah sesuai berdasarkan maqasid syariah berikut:
1. Agama : pekerja hendaklah melaksanakan
tuntukan agama seperti melakukan solat dan meniggalkan amalan penipuan, rasuah
dan sebagainya.
2. Nyawa : Pengurusan hendaklah menyediakan
kemudahan rawatan jika berlaku kecemasan kepada pekerja. Faktor yang membawa
kepada kemudaratan mestilah dihapuskan.
3. Akal : Pentadbiran hendaklah memberi peluang
kepada pekerja untuk menyuarakan pendapat dan berfikir bagi mendapatkan
maklumat.
4. Maruah : hendaklah menjaga kehormatan diri
semasa bekerja. Islam juga menyuruh umatnya supaya menjaga tingkah laku dan adab
yang baik ketika berurusan.
5. Harta : Pengurusan mesti memastikan setiap
pekerja diberi upah untuk digunakan sebagai keperluan hidup.
2. SUMBER PENGURUSAN ISLAM
Al-Quran
·
Merupakan sumber utama
dalam aspek pengurusan Islam.Terdapat ayat-ayat dan peraturan yang berkaitan
dengan tatacara kehidupan bermasyarakat yang mencangkupi pelbagai bidang
seperti ekonomi, politik, sosial dan pendidikan termasuklah pengurusan.
As-Sunnah
(Hadith)
·
Hadis ditakrifkan sebagai
perbuatan, pengakuan dan perkataan Nabi Muhammad. Pentadbiran Rasulullah tidak
canggih mengikut keadaan dan persekitaran pada masa itu.
·
kita perlu mengikuti sunnah
Nabi kerana sikap dan tingkah lakunya yang mulia.
Para sahabat
Rasulullah S.A.W (khulafa Ar-Rasyidin)
·
Khalifah Ar-Rasyidin ialah
yang memimpin kerajaan Islam setelah kewafatan Rasulullah. Mereka ialah Saidina Abu Bakar, Umar Al-Khattab,
Uthman Bin Affan dan Ali bin Abi Talib.
·
Pemerintahan mereka adalah
selama 29 tahun.
·
Sepanjang pemerintahan
mereka, mereka telah banyak membuat perubahan serta kemajuan kepada
wilayah-wilayah Islam dibawah pimpinan mereka.
3.
PRINSIP PENGURUSAN
ISLAM
Al-Ubudiayyah (Perhambaan)
Ianya merujuk
kepada sifat pengabdian seseorang sebagai hamba Allah. Seluruh kegiatan dalam
pengurusan hendaklah diikat dengan pengabdian diri kepada Allah. Matlamat perlu
seiring dengan konsep pengabdian kepada Allah.
Al- Syura
(Perbincangan)
Amalan ini akan
menjadikan keputusan dibuat lebih baik dari pandangan seorang kerana ia
berdasarkan dari pandangan dan idea yang ramai. Ia juga akan meningkatkan
komitmen pekerja kerana keputusan telah dibuat secara bersama.
Al- Adalah
(Keadilan)
Islam
mementingkan keadilan dalam segala hal dan tanggungjawab. Ia perlu diamalkan
ketika dalam proses pengambilan pekerja dan pembahagian tugas agar orang yang
diberikan tanggungjawab itu sesuai dengan kemampuan dan kehendak organisasi. Keadilan
harus dilaksanakan ketika membuat keputusan agar tidak berlaku pilih kasih.
Al- Musawah
(Persamaan)
Manusia dibina
atas dasar persamaan dan setiap manusia dianggap sama dalam semua aspek. Setiap
warga kerja mestilah dilayan dan dihormati kerana setiap manusia ada sifat
tersendiri. Persamaan ini akan menghalang berlakunya diskriminasi terhadap yang
tidak bersefahaman.
Al-Hururiyyah
(Kebebasan)
Islam menjamin
kebebasan manusia dari aspek hak asasi manusia seperti hak bersuara. Kebebasan
yang dimaksudkan adalah dengan tidak menggangu hak orang lain seperti hak
organisasi lebih diutamakan daripada hak individu.
Al- Masuliyah
(Tanggungjawab)
Rasa
tanggungjawab akan melahirkan sikap amanah. Konsep ini akan melahirkan Warga
organisasi yang lebih setia terhadap
kerja meraka. Tanpa pengawasan luaran meraka juga merasakan diri sentiasa
diawasi oleh Allah yang Maha Melihat
Al- Itqan
(Bersungguh-sungguh)
Prinsip ini
perlu dihayati kerana ia berkaitan dengan persoalan kualiti dan kesungguhan
dalam bekerja. Ia harus dimulakan oleh pemimpin kemudian diikuti oleh warga
organisasi. Kombinasi antara keduanya akan membuahkan budaya yang positif.
Al- Taah
(Ketaatan)
Warga organisasi
perlu mengutamakan ketaatan kepada pemimpin terutama dalam soal kepatuhan terhadap
amaran yang diberi. Ketaatan melambangkan nilai disiplin yang tinggi. Namun,
ketaatan ini adalah bersyarat dan boleh dipatuhi selagi mana ia tidak
bertentangan dengan hukum syarak.
4.
ELEMEN PENGURUSAN
ISLAM
Perancangan
Merupakan asas
pertama dalam menggerakkan organisasi yang mana ia sebagai persediaan awal bagi
membentuk kejayaan seseubah organisasi. Elemen ini akan melihat kepada
persedian dalam menghadapi pelbagai masalah dan cabaran masa depan.
Pengorganisasian
Merupakan
rangkaian daripada perancangan kerana ia akan mempengaruhi keberhasilan
perancangan yang dilaksanakan. Prinsip ini tertumpu kepada mengenalpasti tenaga
kerja mengikut kesesuaian bagi satu tugas tertentu.
Pengarahan
Prinsip ini
diperlukan bagi melaksanakan perancangan dan pengorganisasian yang merupakan
pengguanaan kuasa dan mandat yang ada pada pemimpin. Kuasa diperlukan bagi
membolehkan pemimpin mengarahkan pekerjanya untuk melakukan tugas.
Pengawalan
Merupakan satu
proses menentukan kerja yang terdapat dalam organisasi supaya berjalan lancer
dan mengikut perancangan yang sedia ada bagi mencapai kepada matlamat utama. Ia
berfungsi dalam memastikan pekerja dapat mengikut tatacara yang betul.
5. KEPIMPINAN DAN ORGANISASI
Peranan
Pemimpin
1.
Melibatkan perhubungan
dengan orang luar seperti mempromosikan syarikat.
2.
penerima dan penyampai
malumat yang diperolehi agar organisasi peke dengan isu terkini.
3.
Membuat keputusan dengan
menampilkan idea baru kepada warga kerja.
Sifat Asasi
Pemimpin
1.
Sidiq : Memimpin diri dan
organisasi kearah kebenaran .
2.
Amanah : Bertanggungjawab
dan tidak khianat dalam mejalankan tugas yang diamanahkan.
3.
Tabligh : Menyalurkan
maklumat yang tepat dan jelas.
4.
Fatonah : Kebijaksanaan
dalam mengatur strategi dan mengawal urusan kerja.
Syarat
1.
Berpengetahuan :
membolehkan seorang pemimpin itu bertindak berdasarkan ilmu.
2.
Berwibawa : bertindak
dengan berhati-hati agar menjadi contoh kepada pekerja.
3.
Berkeupayaan : mampu
melaksanakan keputusan demi merealisasikan matlamat.
4.
Sihat : Tugas pemimpin
melampaui masa dan usaha yang biasa dilakukan oleh orang lain.
Kemahiran
1.
Mampu mempengaruhi orang
lain dengan idea yang bernas dan komunikasi yang mantap.
2.
Boleh berfikir bagi
mengatur perancangan yang rapi dari ilmu yang dimiliki.
6. KOMUNIKASI DAN ORGANISASI
Kepentingan
dan fungsi
1.
Mampu menerangkan arahan
dengan jelas dan mudah difahami.
2.
Merapatkan hubungan
dikalangan pekerja dengan pengarahan yang berkesan.
3.
Dapat menyampaikan maklumat
dengan cepat dan tepat.
Pendekatan
komunikasi Islam
1.
Berbicara dengan lemah
lembut dan beradab sopan.
2.
Menggunakan perkataan,
hikmah, dan nasihat dengan baik.
3.
Sentiasa bercakap benar dan
membawa orang lain kearah kebenaran.
7. ETIKA ISLAM DALAM ORGANISASI
Makna dan
konsep etika
·
Etika bermaksud adab atau
sikap yang menentukan tingkah laku.
·
Etika ini berkaitan dengan
Istilah moral dalam tardisi Barat.
·
Dalam Islam, etika dan
moral ini mirip kepada konsep akhlak yang mana dasarnya ditentukan oleh
Al-Quran dan Sunnah.
·
Konsep akhlak pula bersifat
mutlak, menyeluruh dan mempunyai pertimbangan dosa pahala.
·
Moral dalam tradidi Barat
biasanya ditentukan oleh akal atau sesuatu masyarakat dan bersifat reletif dan
tidak mutlak yang mana cara untuk menilainya melalui situasi tertentu.
Kepentingan
etika
·
Memupuk nilai dan sikap
positif dalam organisasi kerana dikawal oleh system yang sedia ada.
·
Menggalakkan persaingan
yang sihat antara rakan sekerja berdasarkan etika kerja.
·
Mengurangkan pelbagai
bentuk penyelewegan walaupun tidak secara menyeluruh.
Contoh etika
kerja
·
Berazam meninggikan mutu
perkhidmatan dengan meningkatkan kemahiran diri.
·
Berusaha mengikis sikap
mementingkan diri dengan menggunakan taraf kedudukan.
·
Bekerja kea rah memajukan
pemikiran rakyat dengan memberikan kefahaman semasa.
8. KEPENTINGAN LATIHAN
-
Untuk memperbaiki prestasi semasa dan
prestasi masa depan pekerja dengan meningkatkan kebolehan pekerja melakukan
tugas-tugas mereka supaya objektif- organisasi dapat dicapai.
-
Untuk meningkatkan pengetahuan kemahiran, daya
tahan pekerja, meninggikan skil pekerja, menambah kecekapan dan kepantsan dalam
melakukan pekerjaan mengikut bidang tertentu.
-
Untuk menyesuaikan pekerja dengan sistem baru,
prosedur dan cara kerja akibat daripada kemajuan teknologi yang menyebabkan perubahan.
-
Menolong pekerja lama dan pekerja baru
menyesuaikan diri dengan kehendak sesuatu kerja baru dalam organisasi.
9. PENGURUSAN PEJABAT (TUGAS KETUA PEJABAT)
·
Menyedia dan mempamerkan
Visi, Misi, Objektif, Fungsi, Slogan , Piagam Pelanggan dan carta organisasi lalu
memastikan semua pegawai memahaminya.
·
Menyediakan Sasaran Kerja
Tahunan (SKT) jabatan dan memastikan setiap pegawai mempunyai SKT
masing-masing.
·
Memaklumkan kepada pegawai
mengenai peraturan pengurusan sumber manusia seperti urusan perkhidmatan,
tatatertib, kemajuan kerjaya, pengurusan kewangan.
·
Menyemak fungsi jabatan supaya dikemas kini dan
selaras dengan objektif syarikat.
·
Menilai semula aktiviti jabatan yang tidak lagi perlu atau tidak
sesuai dihapuskan.
·
Sentiasa mengkaji dan mengambil tindakan bagi
mengemas kini undang-undang dan peraturan yang berkaitan supaya sentiasa
relevan dengan perkembangan semasa.
·
Bertanggungjawab menyediakan senarai tugas
setiap pegawai di agensinya.
·
mengadakan perhimpunan bulanan di peringkat
jabatan.
10. PENGURUSAN MESYUARAT
Tindakan
|
Tugas
|
Sebelum Mesyuarat
|
Menentukan agenda, masa dan tempat mesyuarat
bersama pengerusi jawatankuasa, membuat tempahan bilik mesyuarat secara
bertulis, menyediakan kertas kerja untuk perbincangan, menghantar surat
jemputan, memastikan persediaan bilik mesyuarat, menentukan kehadiran dan
memberitahu ahli mesyuarat tentang etika mesyuarat.
|
Semasa Mesyuarat
|
Catat minit mesyuarat, senarai kehadiran mesyuarat,
perkara penting yang dibincangkan, keputusan yang dibuat, tindakan susulan
yang perlu diambil.
|
Selepas Mesyuarat
|
Penyediaan minit mesyuarat, draf minit untuk kelulusan
pengerusi selewatnya tiga hari selepas mesyuarat dan edarkan kepada ahli
seminggu selepas tarikh mesyuarat.
|
Jawatan
|
Tugas
|
Pengurusi
|
Datang awal sebelum
waktu mesyuarat, mulakan mesyuarat
tepat pada waktunya, maklumkan tujuan yang hendak di capai, beri peluang sama
rata kepada ahli, kawal perbincangan, kawal perjalanan masa, beri kesimpulan
dari masa ke samasa, rumuskan perkara utama yang telah diputuskan, maklumkan keputusan
yang telah diambil, maklumkan tindakan susulan yang perlu diambil, tetapkan
tarikh, masa dan tempat mesyuarat akan datang dan tamatkan mesyuarat.
|
Setiausaha
|
Mengambil kehadiran,
Mencatat Minit Mesyuarat, Penyediaan minit- draf minit selewat-lewatnya 3
hari selepas mesyuarat,
|
Ahli Mesyuarat
|
Memaklumkan kepada
pihak pengurusan mengenai keputusan mesyuarat, mengambil tindakan di atas
keputusan yang dicapai, dan memberi laporan maklumbalas kepada Urusetia
secepat mungkin
|
No comments:
Post a Comment