Friday, 2 October 2015

KOLEJ ISLAM ANTARABANGSA SULTAN ISMAIL PETRA

KERJA KURSUS
 Usul Tafsir KDI 2160

TAJUK:
Pengumpulan Al-Qur’an

Desediakan oleh:
Izran Bin Mohamad Saaban
Nombor Matrik: 13110355

Disediakan untuk:
Ustaz Shafwan Ismail

Sesi pengajian:
November 2013/2014




Pendahuluan

          Allah SWT telah menurunkan Al-Quran sebagai satu petanda bahawa Islam adalah agama yang mesti dianuti oleh sekalian manusia. Al-Quran dapat membuktikan kerasulan Nabi Muhammad S.A.W dan menyatakan tentang kewujudan, keesaan, dan kekuasaan Allah SWT dan segala sifat-sifat kesempurnaan-Nya untuk difahami dan dihayati oleh hamba-Nya yang beriman.
          Penurunanan Al-Quran juga menerangkan kepada manusia tentang akidah dalam perkara yang berkaitan keimanan dan kepercayaan. Syariat yang dibawa daripada Nabi Muhammad S.A.W adalah untuk membimbing manusia kearah kebenaran mengandungi hal-hal berkaitan ibadat, muamalat, munakahat, jenayah dan faraid. Isi kandungan Al-Quran juga menerangkan tentang akhlak mulia yang perlu dipraktikkan oleh setiap manusia dalam setiap aspek kehidupan mereka. Membaca Al-Quran serta menghayati dan mengamalkan isi kandungannya adalah satu ibadat. Ia merupakan satu kitab panduan hidup manusia dan rujukan utama di samping sunnah Rasulullah. Al-Quran dinukilkan kepada kita secara mutawatir, perkara yang dikandunginya adalah benar dan qat’ie.
             Mengikut sejarah, Al-Quran diturunkan kepada Nabi Muhammad melalaui perantaraan Malaikat Jibril, dimana wahyu petama diturunkan di Gua Hira’ pada malam 17 Ramadhan. Dari situ bermulanya perkembangan wahyu. Setelah Nabi Muhammad dilantik menjadi Rasul, kegiatan dakwah dan pengumupalan Al-Quran mula dijalankan. Setelah Islam melalui perkembangan, para sahabat berlumba-lumba untuk menghafaz Al-Quran. Al-Quran pada waktu itu ditulis pada ketul-ketul batu, batang-bantang pokok tamar, tulang-tulang tamar, daun, kulit binatang dan sebagainya[1]. Setelah wafatnya baginda Rasulullah, para sabahat telah berusaha mengumpul ayat-ayat Al-Quran utuk dijadikan sebuah kitab.  Perkembangan al-Quran pada zaman sahabat telah menjadikan al-quran pada hari ini dikenali sebagai mashaf ‘Usmani.
         Oleh itu, kita sebagai umat Islam mesti mengkaji sejarah al-Quran dan perkara yang berkaitan dengannya.. Berdasarkan ilmu tersebut, Kita dapat mengetahui tetang sejarah pengumpulan Al-Quran dengan lebih mendalam.

Pengertian
Pengumpulan dan Penertiban Al-Qur'an:
 Maksud pengumpulan Al-Qur'an Jam'ul Qur'an
الجمع  ) oleh para ulama adalah salah satu dari dua pengertian berikut:

Pertama; Pengumpulan dalam erti menghafalnya atau mengingatkan dalam hati. Jumma'ul Qur'an ertinya  para penghafalnya, iaitu orang-orang yang menghafalnya di dalam hati.[2] Inilah makna yang dimaksudkan dalam firman Allah kepada Nabi, dimana Nabi sentiasa menggerak-gerakkan kedua bibir dan lidahnya untuk membaca Al-Qur'an ketika Al-Qur'an itu turun kepadanya sebelum Jibril selesai membacakannya, karana untuk menghafalnya.bedasarkan firman Allah:
لا تحرك به لسانك لتعجل به. إن علينا جمعه وقرءانه. فإذا قرأناه فاتبع قرءانه. ثم إن علينا بيانه.  
“Janganlah kamu gerakkan lidahmu untuk (membaca) Al Quran karena hendak cepat-cepat (menguasai)nya. Sesungguhnya atas tanggungan kamilah mengumpulkannya (di dadamu) dan (membuatmu pandai) membacanya. Apabila Kami telah selesai membacakannya Maka ikutilah bacaannya itu. Kemudian, Sesungguhnya atas tanggungan kamilah penjelasannya(Surah Al-Qiamah: 16-19).

Kedua
; Pengumpulan dalam erti penulisan Al-Qur'an keluruhannya samaada dalam bentuk bercerai-cerai ayat dah surahnya atau ayat sahaja yang tersusun sedangkan surahnya ditulis dalam naskah-naskah yang bersingan, atau tersusun semuanya dalam naskah yang disatukan dan tiap-tiap surah itu telah diatur mengikut susunan asalnya.[3]

Pengumpulan Al-Quran Zaman Rasulullah  SAW
Kita telah mengetahui Al-Qur'an itu diturunkan secara beransur-ansur. Rasulullah menerima A1-Qur'an melalui perantaraan malaikat Jibril kemudian beliau mem­bacakan serta memperdengarkan kepada para sahabat. Disebabkan Rasulullah sorang yang tidak tahu membaca dan menulis, maka Baginda sentiasa menghafal dan bergantung kepada kekuatan ingatan untuk untuk menghafal setiap ayat yang diturunkan kepada Baginda. Selain itu, juga Baginda mentafsirkan dan menjelaskan rahsia ayat yang diterima itu supaya dapat difahami dan jelas maksud yangdikehendaki.[4]  Pengumpulan Al-Qur’an pada masa Rasulullah dibahagikan kepada dua kategori, iaitu:
Konteks Hafalan:
Al-Sayuti dalam kitab Al-Itqan menyebut stengah daripada pembaca atau qari itu nama-namanya sekali seperti mana yang tercatit dalam kitab Al-Qiraat karangan Abu Ubaid. Dari nukilannya jelas menunjukkan Abu Ubaid mencatitkan nama-nama qari dari kedua-dua golongan Muhajirin dan Ansar. Golongan Muhajirin dicatit oleh Abu Ubaid termasuk: Khalifa Ar-Rasyidin yang empat, Talhah, Saad, Abdullah Bin Mas'ud, Salim Bin Ma'qil, Abi Hudzaifah, Abu Hurairah, Abdullah Bin Saib, Abdullah Bin Abbas, Abdullah Bin Amru Ibnul-As,Abdullah Bin Umar, Abdullah Bin Al-Zubir Aisyah, Hafsah dan Ummu Salmah. Manakala dari golongan Ansar pula ialah Muadz Bin Jabal, Majmuk Bin Jariah, Fudhalah Bin Ubaid, Musamah Bin Makhlad. Beliau menjelaskan juga bahawa sesetengah dari mereka itu menyempurnakan pengumpulan mereka selepas Nabi wafat.[5]
            Orang-orang Muhajirin dan Ansar dan Ummahatul-Mukminin yang dicatit nama mereka oleh Al-Qasim Bin Sallam itu adalah merupakan sebahagian dari para sahabat Nabi yang telah mengumpul dan menghafaz Al-Quran spenuhnya di dada mereka, serta berkesmpatan pula membentangkan dan mengulangkaji hafalan mereka di hadapan Rasulullah dengan itu mereka dianggap murid yang berguru kepada Rasulullah. Disamping golongan tadi ramai lagi para sahabat yang telah menghafaz Al-Quran tetapi tidak berkesempatan membentang dan mengulangkaji bacaan mereka di hadapan Rasulullah.[6]
             Sungguhpun bilangan para sahabat yang menghafaz Al-quran di zaman Rasulullah terlalu ramai, tetapi suatu perkara yang menjadi keistimewaan mereka ialah minat dan tumpuan mereka yang jitu kepada Al-Quran sehingga menguasai segenap jiwa raga merekamenjadikan seluruh fikiran dan kemahuan mereka hanya tetumpu kepada membaca dan mendengar kitab suci Al-Quran.[7] Oleh yang demikian, jalaslah bahwa proses pengumpulan Al-Quran pada zaman Rasulullah dihafal oleh para sahabat baginda dan dimentelaah bersama Rasulullah bagi memudahkan mereka mengingati ayat yang dihafal secara betul.
           
Konteks Penulisan:
walaupun hafalan merupakan penekanan utam dalam persoalan pengumpulan Al-Quran pada zaman Rasulullah, namun begitu, tidah pernah pula para sahabat mengabaikan kepentingan menulis dan mencatat Al-Quran. Cuma apa yang jelasnya, penulisan dan catatan itu dilakukan oleh sahabat yang kadar yang diizinkan oleh oleh Baginda dan dengan cara peralatan yang sesuai pada zaman mereka, contohnya, para sahabat menulis Al-Quran di pelepah tamar, tulang belulang dan batu.[8]
           Rasulullah saw mengangkat para penulis wahyu Al-Qur'an dari sahabat-sahabat terkemuka, seperti Khulafa Ar-Rasyidin Abu Bakar, Umar, Usman, Ali, Muawiyah, Ubay bin Ka'ab dan Zaid bin Tsabit. Bila ayat turun, Raulullah memerintahkan mereka supaya menuliskannya dan menunjukkan, di mana tempat ayat tersebut dalam surah. Maka penulisan pada lembaran itu membantu penghafalan dalam hati.[9]
           Rumusannnya, pada zaman Rasulullah menunjukkan pembukuan Al-Quran masih lagi belum dijalankan dan ini menjelaskan bahawa pada zaman ini kaedah hafalan dan penulisan sahaja digunakan. Hal ini juga membuktikan, Al-Quran sudah terjaga dengan rapi dalam bentuk hafalan dan penulisan.

Pengumpulan Al-Qur'an Zaman Abu Bakar
Apabila Abu Bakar menjawat jawatan khalifah setelah kewafatan nabi,beliau terpaksa menghadapi berbagai peristiwa hebat dan persoalan sukar.diantara peristiwa-peristiwa ialah gerakan memerangi mereka yang enggan membayar zakat,nabi palsu,golongon murtad dan termasuk peperangan al-Yamamah yang berlaku dalam tahun 12 hijrah.dalam peperangan al-Yamamah  khasnya,kira-kira 70 orang para sahabat yang menghafal Al-Quran telah gugur syahid. Kejadian itu amat mengharukan saidina umar,lalu beliau Umar bin Khatab merasa khawatir melihat kenyataan ini lalu ia menghadap Abu Bakar dan mengajukaan usul agar mengumpulkan Al Qur'an karena dikhawatirkan akan musnah dan mencadangkan supaya Al-Quran dikumpulkan ke dalam satu mashaf yang teratur ayat dan surahnya. Pada awalnya Abu Bakar menolak usulan ini karena hal ini belum pernah dilakukan oleh Rasulullah, namun pada akhirnya Abu Bakar menerima cadangan Umar tersebut lalu beliau memerintahkan Zaid bin Thabit untuk melaksanakan tugas ini,.[10]
            Zaid bin Thabit r.a. mula mengumpul al-Quran yang telah ditulis di atas pelepah tamar, batu-bata termasuklah melalui hafazan para sahabat dengan dibantu oleh beberapa orang sahabat yang lain. Zaid bin Thabit dipilih melakukan pekerjaan tersebut memandangkan kewibawaannya dalam ilmu tentang al-Quran, amanah dan merupakan sahabat yang terakhir mengkhatamkan al-Quran di hadapan Rasululah SAW dan termasuk salah seorang penulis wahyu dan pernah majlis Tadarrus Al-Quran antara Nabi dengan Jibril kali terakhir.[11] Melalui usaha tersebut maka terkumpullah al-Quran yang pertama dalam bentuk lembaran suhuf.

           Sepanjang melaksanakan tugasan tersebut, Zaid bin Thabit cukup berhati-hati di dalam menerima ayat-ayat Al-Quran yang diperdengarkan kepada beliau. Bagi beliau, tidak memadai bacaan al-Quran yang diperdengarkan dengan cara hafazan sahaja, bahkan mesti bertulis dan disaksikan oleh dua orang saksi. Dalam melakukan kerja pengumpulan ayat-ayat Al-Quran ini, Zaid Bin Thabit menghadapi masalah untuk menyiapkannya. Hal ini dapat dilihat di dalam kes ayat akhir Surah al-Taubah(ayat 128) yang hanya didapati berada pada simpanan Abu Khuzaimah al-Ansari. Ini bukanlah bererti bahawa ayat al-Quran ini tidak bersifat mutawatir. Sebenarnya ramai sahabat termasuklah Zaid sendiri telah menghafaz ayat ini. Apa yang dimaksudkan dengan frasa “hanya didapati berada pada simpanan Abu Khuzaimah al-Ansari” ialah ayat ini tidak terdapat dalam keadaan bertulis kecuali di dalam tulisan yang disimpan oleh Abu Khuzaimah al-Ansari. Ayat ini telah dihafaz oleh ramai sahabat, disaksikan oleh ramai sahabat bahawa ianya ditulis, namun yang terdapat hanyalah tulisan atau rekod yang berada di dalam simpanan Abu Khuzaimah
            Dalam riwayat mengatakan ada bersama Abu Khuzaimah Al-Ansar yang mana Rasulullah menyamakan syahadahnya sama dengan syahadah dua lelaki lain” (Al-Burhan 1/234). Tetapi dalam “Tahzib Al-Tahzib”(3/140) menunjukkan bahawa Khuzaimah bin Sabit Al-Ansari yang memiliki dua syahadah itu bukannya Abu Khuzaimah. Dan dalam Al-Bukhari bab(Fadhailatul-Quran meriwayatkann Zaid menemui ayat pada Khuzaimah itu ialah ayat dari Surah Al-Ahzab, bukan Surah Al-Taubah.[12] Hal ini membuktikan bahawa Zaid seorang yang cukup cermat dan berhati-hati di dalam melakukan tugasannya. . Tujuan mereka berbuat demikian ialah untuk memastikan bahawa bacaan tersebut benar-benar datang daripada Rasulullah SAW dengan cara hafazan dan tulisan.
           Ada satu lagi kisah yang masyhur dalam sejarah pengumpulan Al-Quran pada zaman pemerintahan Khalifah Abu Bakar As-Siddiq. Kisah ini diriwayatkan oleh Ibn Abi Dawud daripada Hisyam bin Urwah daripada ayahnya bahawa Khalifah Abu Bakar pernah memerintahkan kepada Umar al-Khattab dan Zaid bin Thabit supaya duduk di pintu masjid dan menunggu para sahabat memperdengarkan bacaan ayat al-Quran yang ada pada mereka. Jika mereka membawa dua orang saksi maka bacaan mereka diterima. Al-Sakhawiy telah berkata bahawa yang dimaksudkan dengan dua orang saksi di sini ialah mereka yang bersaksi sesungguhnya apa yang mereka bacakan itu adalah benar dan telah ditulis di hadapan Rasulullah SAW semasa baginda masih hidup. Tujuan mereka berbuat demikian ialah untuk memastikan bahawa bacaan tersebut benar-benar asli dan datang daripada Rasulullah SAW dengan cara hafazan dan tulisan.[13]

             Setelah beberapa peringkat dalam keraja mengumpul Al-Quran yang telah diamanahkan oleh Abu Bakar, Zaid Bin Thabit mengambil masa selama satu tahun bagi menyempurnakan tugas beliau itu. Apabila kesemuanya telah lengkap, naskah Al-Quran diberi nama Mashaf Abu Bakar.[14]
           Kesimpulannya, al-Quran pada masa ini telah pun dikumpul di dalam satu mushaf. Namun pada masa ini, masih terdapat mushaf peribadi sahabat yang lain seperti mushaf Ali, mushaf Ubay, mushaf Ibn Mas’ud. Bezanya mushaf sahabat-sahabat lain lebih merupakan koleksi peribadi mereka. Keistimewaan mushaf yang dikumpul oleh Khalifah Abu Bakar berbanding sahabat-sahabat lain pada masa itu ialah mushaf ini merupakan mushaf yang cukup teliti, dikutip dan disemak oleh sebuah jawatankuasa yang berkelayakan dan dipercayai sehingga ke tahap mutawatir. Selain itu, ia juga mendapat pengiktirafan seluruh sahabat dan kaum muslimin. Kemudian hasil penulisan ini disimpan di tangan Abu Bakar sehingga beliau wafat. Setelah beliau wafat lembaran-lembaran itu berpindah ketangan umar dan tetap berada ditagannya hingga ia wafat. Kemudian mushaf itu berpindah ke tangan Hafsah, putri Umar. Pada permulaan khalifah Usman, Usman memintanya dari tangan Hafsah.[15]

Pengumpulan Al-Qur'an  Zaman Usman

Pada zaman pemerintahan Khalifah Usman Bin Affah r.a, wilayah negara Islam telah berkembang luas merangkumi sehingga wilayah Tripoli Barat, Armenia dan Azarbaijan. Pada waktu itu, Islam sudah tersebar ke beberapa wilayah di Afrika, Syiria dan Parsi. Para penghafal Al-Quran akhirnya tersebar kerana ingin mengembangkan usaha dakwah dalam membantu kaum di wilayah yang baru untuk mengajarkan tentang Al-Quran, kesan daripada perkembangan ini menimbulkan banyak persoalan baru, iaitu perbezaan pendapat di kalangan kaum muslimin mengenai cara bacaan (qira’at) al-Qur’an.[16]
            Penduduk  yang baru memeluk Islam di wilayah masing-masing mempelajari dan menerima bacaan Al-Quran dari para sahabat ahli Qira’at. Sebagai contoh, penduduk di wilayah Syam, belajar al-Qur’an dengan Ubay bin Ka’ab. Manakala, penduduk di Kufah pula berguru dengan Abdullah bin Mas’ud sementara penduduk yang tinggal di Basrah berguru dan membaca al-Qur’an dengan qira’at Abu Musa al-Asy’ari.[17]
            Jenis qira’at yang dimiliki dan diajarkan oleh ahli Qira’at masing-masing lain berlainan cara bacaannya. Kesan daripada perbezaan bacaan oleh kaum muslimin pada zaman itu  menimbulkan impak yang negatif. Masing-masing saling membanggakan qira’at mereka dan saling mengakui bahawa qira’at mereka yang paling baik dan benar. Hal ini juga menyebakan berlakunya perpecahan antara umat Islam pada zaman itu. Melihat kepada berlakunya kes ini, Usman segera mengundang para sahabat dari Ansar dan Muhajirin bermusyawarah bagi mencari jalan penyelesaian dari masalah serius tersebut. Akhirnya satu kesepakatan agar mushaf Abu Bakar disalin kembali menjadi beberapa mushaf dipersetujui. Mushaf-mushaf itu kemudiannya dikirim ke seluruh wilayah Islam untuk dijadikan rujukan bagi kaum muslimin.[18]
             Bagi melakasanakan tugas tersebut, Khalifah Usman melantik empat orang sahabat, iaitu Zaid bin Thabit, Abdullah ibn Zubair, Sa’id ibn al-‘As dan Abdurrahman ibn al-Haris ibn Hisyam. Keempat-empat orang ini adalah para penulis wahyu. Mereka ditugaskan menyalin mushaf Al-Quran yang tersimpan di rumah Hafsah iaitu isteri Rasulullah. Hasil kerja para sahabat tersebut, empat mushaf Al-Quran diwujudkan. Tiga diantaranya dikirim ke Syam, Kufah, dan Basrah dan satu mushaf ditinggalkan di Madinah untuk Usman sendiri yang kemudiannya dikenal sebagai al-Mushaf al-Imam. Ada juga riwayat yang mengatakan jumlah pengadaan mushaf  sebanyak 5 buah, ada lagi yang menyebut 7 buah dan dikirim selain tiga tempat di atas ke Mekkah, Yaman, dan Bahrain. Agar persoalan perbezaan pendapat mengenai bacaan Al-Quran dapat diselesaikan, Khalifah Usman memerintahkan semua mushaf al-Qur’an yang berlainan dengan hasil kerja “panitia empat” ini segera dibakar.[19]
           Secara kesuluruhannya, usaha tersebut telah berjaya melahirkan mushaf baru sebagai rujukan kaum muslimin dan menghilangkan perselisihan serta perpecahan di antara mereka. Beberapa karakteristik mushaf al-Qur’an yang ditulis pada masa Utsman ibn ‘Affan antara lain:[20]
1.      Ayat-ayat Al-Quran yang ditulis kesemuanya berdasarkan riwayat yang mutawatir.
2.      Tidak memuatkan ayat-ayat yang mansukh.
3.      Surah-surah mahupun ayat-ayatnya telah disusun dengan tertib sebagaimana Al-Quran yang kita kenal sekarang. Tidak seperti mushaf al-Qur’an yang ditulis pada masa Abu Bakar yang hanya disusun menurut tertib ayat, sementara surah-surahnya disusun menurut urutan kronologi penurunan wahyu.
4.      Tidak memuatkan sesuatu yang tidak tergolong Al-Quran, seperti yang ditulis sebagian sahabat Nabi dalam mushaf masing-masing, sebagai penjelasan atau keterangan terhadap makna ayat-ayat tertentu.
5.      Lahjah yang dipakai dalam mushaf ini hanya lahjah Quraisy sekalipun pada mulanya diizinkan membacanya dengan menggunakan lahjah yang lain.

Perbezaan Pengumpulan Al-Quran Antara Abu Bakar Dan Usman
Pengumpulan mushaf Al-Quran oleh Khalifah Abu Bakar r.a berbeza dengan pengumpulan yang dilakukan Khalifah Usman r.a dari segi tujuan dan cara mereka. Tujuan Abu Bakar adalah kebimbangan beliau bahawa akan hilangnya ayat-ayat Al-Quran kerana banyaknya para huffaz dan para qari yang gugur dalam peperangan. Manakala, tujuan Usman dalam mengumpulkan ayat-ayat Al-Quran ialah kerana banyaknya perbezaan dalam cara-cara membaca Al-Quran yang disaksikannnya sendiri di wilayah-wilayah Islam dan mereka saling menyalahkan antara satu dengan yang lain.
            Pengumpulan Al-Quran yang dilakukan Abu Bakar ialah memindahkan satu tulisan atau catatan Al-Quran yang bertebaran di kulit-kulit binatang, tulang, dan pelepah kurma, kemudian dikumpulkan semula dalam satu mushaf, dengan ayat-ayat dan surah-surahnya yang tersusun serta tertib dalam satu mushaf, dengan ayat-ayat dan surah-surahnya serta tertib dengan bacaan yang tidak dimansukh dan tidak mencakupi ketujuh huruf sebagaimana ketika Qur’an itu diturunkan.
             Sedangkan pengumpulan yang dilakukan Usman adalah menyalinnya menjadi satu huruf di antara ketujuh huruf itu, untuk mempersatukan kaum muslimin dalam satu mushaf dan satu huruf yang mereka baca tanpa keenam huruf lainnya. Ibnut Tin dan yang lain mengatakan:
            “Perbezaan antara pengumpulan Abu Bakar dan Usman ialah bahawa pengumpulan yang dilakukan Abu Bakar disebabkan oleh kebimbangan akan hilangnya sebagian ayat-ayat Al-Quran kerana kematian para penghafalnya, disebabkan ketika itu Al-Quran belum terkumpul disatu tempat lalu Abu Bakar mengumpulkannya dalam bentuk lembaran-lembaran dengan menertibkan ayat-ayat dan surahnya. Manakala pengumpulam Usman sebab banyaknya perbezaan dalam hal qiraat, sehingga mereka membacanya menurut loghat mereka masing-masing dengan bebas dan ini menyebabkan timbulnya sikap saling menyalahkan, kerana khuawatir akan timbul pelbagai masalah, Usman segera memerintahkan para sahabat yang lain menyalin lembaran-lembaran itu dalam satu mushaf dengan menertibkan surah-surahnya dan membatasinya hanya pada bahasa quraisy saja ia perlu dibaca dengan alasan bahawa qur’an diturunkan dengan bahasa mereka (quraisy)." Sekalipun pada mulanya memang diizinkan membacanya dengan bahasa selain lahjah quraisy. Menurutnya, keperluan demikian sudah berakhir, karena itulah ia membatasinya hanya pada satu loghat sahaja. Al-Haris al-Muhasibi mengatakan:
“Yang masyhur di kalangan orang banyak ialah bahwa pengumpul Al-Quran itu Usman. Pada hal sebenarnya tidak demikian, Uthman hanyalah berusaha menyatukan umat pada satu (wajah) qiraat, itupun atas dasar kesepakatan antara beliau dengan kaum Muhajirin dan Ansar yang hadir dihadapannya.serta setelah ada kebimbangan timbulnya kemelut kerana perbezaan yang terjadi kerana penduduk Iraq dengan Syam dalam cara qiraat. Sebelum itu mushaf-mushaf itu dibaca dengan berbagai jenis qiraat yang didasarkan pada tujuh huruf dengan mana Al-Quran diturunkan. Sedangkan yang lebih dahulu mengumpulkan Qur’an secara keseluruhan adalah Abu Bakar as-Sidiq.
          Dengan usahanya itu Usman telah berjaya menghindarkan timbulnya pelbagai fitnah dan mengikis sumber perselisihan serta menjaga isi kandungan Al-Quran dari penambahan dan penyimpangan sepanjang zaman.[21]








Kesimpulan
          Bedasarkan apa yang telah saya utarakan, jelaslah bahawa Al-Qur’an adalah kitab suci terakhir yang diturunkan oleh Allah kepada umat manusia. Setelah Al-Qur’an selesai diturunkan, maka tidak akan ada lagi kitab suci yang diturunkan sesudahnya. Sebagai kitab suci terakhir, kaum Muslimin harus terus menjaga kesucian kitab ini. Hal ini kerana kitab suci ini diturunkan untuk menjadi kitab petunjuk bagi umat manusia, agar manusia dapat hidup dengan sentiasa diberkati di dunia hingga akhirat.
          Sebagaimana yang kita tahu, Al-Quran berfungsi sebagai bahan panduan dan rujukan bagi kehidupan manusia masa lalu. Jika Al-Quran sudah tercemar atau diubah, semestinya ia tidak lagi dianggap kitab suci yang berfungsi sebagai bahan panduan kepada manusia. Jika Al-Quran tidak dijaga dengan sabaiknya, maka menyebabkan hilangnya kepercayaan masyarakat terhadap keaslian kitab suci ini seperti mana yang berlaku kepada kitab umat selain Islam. Manusia pada akhirnya akan memilih jalan kehidupannya sendiri tanpa ada pengawalan dari sumber kebenaran, iaitu agama yang diredai oleh Allah. Jika hal ini berlaku, maka kehidupan manusia akan menunju kepada kehancuran. Padahal agama diturunkan oleh Allah adalah untuk mengarahkan manusia menuju ke jalan yang benar.
            Kisah kaum Yahudi dan Nasrani menjadi pelajaran yang sangat berharga bagi kita sekalian. Orang Yahudi dan Nasrani telah kehilangan sumber ajaran mereka yang asli, perkara ini terjadi kerana dilakukan pengubahsuaiannya dan tokok tambah oleh manusia yang tidak bertanggungjawab, sehinggkan Kitab Taurat dan Injil tidak lagi asli sebagaimana yang diturunkan oleh Allah kepada Nabi Musa dan Nabi Isa. Ketidakaslian kedua kitab suci tersebut membawa impak yang sangat besar dalam kehidupan keagamaan kedua umat tersebut, antara lain adalah perselisihan pandangan antara kedua kitab suci tersebut dengan kehidupan mereka.
               Oleh itu, kaum muslimin dan muslimat dituntut untuk terus menjaga keaslian kitab suci Al-Qur’an dengan seluruh kemampuan yang ada dengan memperbanyakkan ahli Al-Quran yang selalu berkhidmat kepada Al-Quran, baik dari segi penulisan ilmiah, pembacaan, penghafalan, mahupun penafsirannya.

Rujukan
Al-Quran:
-          Kementerian Dalam Negeri, 2007, Al-Quran Dan Terjemahan, Pustaka Darul Iman Sdn. Bhd., Kuala Lumpur, Halaman 577, Surah Al-Qiamah: 16-19
Buku Ilmiah:
-         Dr. Subhi Salleh, 1977, Kajian Al-Quran, Dewan Bahasa Dan Pustaka, Kuala Lumpur, Bab 1
-         Dr. Rosmawati Ali, 2010, Pengantar Ulum Al-Quran, Pustaka Salam, Kuala Lumpur
-         Said Agil Husin Al-Munawar, 2002 Cetakan ke-2, Membangun Tradisi Kesalehan Hakiki, Ed. Abdul Halim, Ciputat Press, Jakarta
-          Hasanuddin AF, 1995, Anatomi al-Qur’an: Perbedaan Qira’at dan Pengaruhnya terhadap Istinbath Hukum dalam al-Qur’an, PT. Grafindo Persada, Jakarta

Laman Sesawang:

-          Google, Pengumpulan Dan Penerbitan Al-Quran, 2012-2013, http://alislamu.com/dunia-islam/6206-pengumpulan-dan-penertiban-al-quran.html dirujuk pada 20 Disember 2013.

 Google, Sejarah Pengumpulan Al-Quran, 2012-2013, http://waazin.blogspot.com/2013/01/sejarah-pengumpulan-mushaf-al-quran.html#sthash.Hhp1TMiv.dpuf dirujuk pada 19 Disember 2013.




[1] Dr. Subhi Salleh, 1977, Kajian Al-Quran, Dewan Bahasa Dan Pustaka, Kuala Lumpur, Bab 1, Halaman 79.
[2] Ibid, Hlm 73.
[3] Ibid.
[4] Dr. Rosmawati Ali, 2010, Pengantar Ulum Al-Quran, Pustaka Salam, Kuala Lumpur, Halaman 44.
[5] Dr. Subhi Salleh, 1977, op.cit, Halaman 76.
[6] Dr. Subhi Salleh, 1977, Op.cit, Halaman 75.
[7] Ibid, Halaman 77
[8] Dr. Rosmawati Ali, 2010, Op.cit, Halaman 46.
[9] Dr. Subhi Salleh, 1977, op.cit, Halaman 79
[10] Dr. Rosmawati Ali, 2010, Op.cit, Halaman 48 & 49
[11] Dr. Rosmawati Ali, 2010, Op.cit.
[12] Dr. Subhi Salleh, 1977, Op.cit, Halaman 86 & 87.
[13] Ibid, Halaman 88.
[14] Dr. Rosmawati Ali, 2010, Op.cit, Halaman 50.
[15] Google, Pengumpulan Dan Penerbitan Al-Quran, 2012-2013, http://alislamu.com/dunia-islam/6206-pengumpulan-dan-penertiban-al-quran.html

[16] Said Agil Husin Al-Munawar, 2002 Cetakan ke-2. Membangun Tradisi Kesalehan Hakiki, Ed. Abdul Halim, Ciputat Press, Jakarta, Halaman 20.
[17] Hasanuddin AF, 1995, Anatomi al-Qur’an: Perbedaan Qira’at dan Pengaruhnya terhadap Istinbath Hukum dalam
    al-Qur’an, PT. Grafindo Persada, Jakarta, Halaman 56.
[18] Dr. Subhi Salleh, 1977, Op.cit, Halaman 94.
[19]  Said Agil Husin Al-Munawar, 2002, Op.cit, Halaman 21.
[20] Ibid, halaman 21 & 22.
[21] Google, Sejarah Pengumpulan Al-Quran, 2012-2013, http://waazin.blogspot.com/2013/01/sejarah-pengumpulan-mushaf-al-quran.html#sthash.Hhp1TMiv.dpuf

No comments:

Post a Comment