Friday, 2 October 2015

Ulasan Buku : FIQH POLITIK HASAN AL-BANNA

TAJUK BUKU:
FIQH POLITIK HASAN AL-BANNA


KARANGAN:
DR M. ABDUL QADIR ABU FARIS

 DISEDIAKAN OLEH:
IZRAN BIN MOHAMAD SAABAN
13110357

PENSYARAH:
USTAZ ZULQARNAIN BIN HASSAN




BIL
ISI KANDUNGAN
HALAMAN




1
SINOPSIS SETIAP BAB
1
Pengertian Fiqh Politik
1
Kebolehan Imam Hasan Al-Banna Dalam Bidang Fiqh Dan Politik
2
Sumber-Sumber Fiqh Politik Menurut Imam Hasan Al-Banna
3
Islam Dan Politik
4
Islam Dan Kolonialisme Barat
4
Ikhwanul Muslimin Dan Politik
5
Tuntutan-Tuntutan Politik
5
Pemerintahan Islam
6
Perubahan Secara Berperinkat
8
Penerapan Hukum-Hukum Syari'ah Islam
9
Sikap Terhadap Undang-Undang Konvensional
10
Kaedah-Kaedah Perlembagaan Bagi Ikhwanul Muslimin
12
Al-Hali Wal Aqdi
12
Sistem Pemilihan
12
Wanita Dan Peranannya Dalam Politik
13
Minoriti Non-Muslim Dalam Negara Islam
14
Meminta Bantuan Kepada Non-Muslim
14
Kesedaran Politik Menunjukkan Kepada Fiqh Politik
15
Fiqh Politik Dan Wasiat Hasan Al-Banna
16
Taat Dalam Fiqh Politik Imam Hasan Al-Banna
17
Kesatuan Arab Dan Islam
18
Beberapa Pemahaman Politik Islam
19
2.0
ULASAN
20
3.0
KESIMPULAN
23
4.0
BIBLIOGRAFI
23
5.0
LAMPIRAN KULIT BUKU
24




1.0 SINOPSIS SETIAP BAB

Pengertian Fiqh Politik

Fiqh:
Fiqh dari sudut bahasa asal kata dari kata kerja “Faquha” yang bererti “memahami” atau disebut sebagai kecerdasan. Makna Fiqh sebenarnya tidak hanya mengetahui tetapi pemahaman yang mengharuskan penggunaan akal fikiran, serta mencapai kepada pemahaman itu setelah melalui usaha yang keras. Manakala menurut istilah pula ialah, Fiqh tidak boleh didapati oleh manusis-manusia biasa, kerana ia hanya tertumpu kepada seseorang yang memiliki kemampuan akal yang tinggi, memiliki tingkat keimanan yang tinggi dan memiliki kebaikan yang spesifik seperti mana Firman Allah SWT:
Dan Dialah yang mencipta kamu dari diri yang satu (Adam), maka (bagi kamu) disediakan tempat tetap (dalam tulang sulbi bapa kamu atau di bumi), dan tempat simpanan (dalam rahim ibu atau dalam kubur). Sesungguhnya Kami telah jelaskan tanda-tanda kebesaran (Kami) satu persatu bagi orang-orang yang mengerti (secara mendalam).[1]
Politik:
Politik dalah bahasa arab adalah siasah yang bermaksud penjagaan. Dari segi istilah pula adalah orang yang memberikan perhatian kepada urusan-urusan ummat dan memahaminya dengan teliti, mengerti dan mencari penyelesaiannya berdasarkan idea dan pemikirannya yang betul.
Fiqh Politik
Jika kedua-dua perkataan ini digabungkan, maka fiqh politik bererti pemahaman yang mendalam tentang urusan-urusan ummat baik luaran mahupun dalaman, mengawal urusan-urusan ummat, serta memeliharanya sesuai dengan hukum-hukum syari’at dan petunjuk-petunjuknya.[2]
Kebolehan Imam Hasan Al-Banna Dalam Bidang Fiqh Dan Politik

Ketika beliau masih kecil hidupannya dalam suasana keilmuan terutama ilmu fiqh. Ayahnya seorang ulama hadis yang sangat terkenal. beliau memiliki kecerdasan minda yang sangat tinggi. Hal ini dibuktikan dengan kelulusan pengajianya dari Darul Ulum pada ketika usianya kurang dari 21 tahun dan mendapat anugerah peringkat pertama bagi seluruh mahasiswa Darul Ulum pada ketika itu.
Banyak kitab-kitab yang dikarangan oleh ulama yang sudah beliau hafal, diantaranya adalah Al Jauharah, Ar Rahbiyah Fil Ilmil Mawarits, Al Fath Al Qadir, dan lain-lain. Beliau juga menguasai bidang hukum dan memahami secara mendalam tentang undang-undang dasar konvensional dan buku-buku yang ditulis oleh para ahli hukum. Beliau juga banyak membaca kitab-kitab fiqh umum dan fiqh politik lalu menukilkan hukum-hukum fiqh dari kitab-kitab tersebut dalam pelbagai risalah mahupun buku dan artikelnya.
Ketika mana Imam Imam Hasan Al-Banna masih menjadi seorang pelajar yang umurnya belum melebihi sepuluh tahun, ia sudah membentuk organisasi di sekolah yang ia beri nama “Organisasi Mencegah perkara yang Diharamkan”, beliau yang menjadi pemimpin dalam organisasi itu. Bentuk kerja dalam organisasi ini ialah jika ia melihat seseorang dari masyarakat melanggar hukum syara’ maka meraka semua akan diperingatkan secara yang berhikmah, iaitu organisasi itu akan mengirim sepucuk surat lalu menasihati untuk terus konsisten dengan mengamalkan hukum syara’.
Imam Hasan Al-Banna sangat mengambil berat tentang masalah-masalah yang dihadapi oleh ummat Islam dan mengikuti perkembangan hal-hal politik yang berlaku di dalam dunia Islam serta di luar dunia Islam. Hal ini kerana, beliau sangat mengetahui mengenai kolonialisme barat yang sedang menyebarkan propaganda meraka pada waktu itu. Setelah meneliti tentang perkara tersebut kemudian beliau akan menjelaskan pandangan-pandangannya terhadap isu tersebut sesuai dengan pandangan syari’at.[3] 
Sumber-Sumber Fiqh Politik Menurut Imam Hasan Al-Banna

Terdapat beberapa sumber fiqh politik Menurut Imam Hasan Al-Banna, sumber fiqh politik yang paling utama untuk dijadikan rujukan tidak lain tidak bukan adalah Al-Qur’an, Sunnah Rasulullah seterunya kitab-kitab fiqh.
Al-Qur`an
Al-Qur`an mengandungi isu-isu hukum, pemerintahan dan para pimpinan, keadilan hukum, tanggungjawab rakyat terhadap pemimpin, musyawarah antara pemimpin dengan rakyat dan persoalan-persoalan politik lainnya. Selain itu, Al-Qur`an juga membahaskan secara panjang lebar dalam hal yang berkaitan dengan harta dan kewangan, cara-cara yang yang diharamkan dalam mengumpul kekayaan, hak mendapatkan pekerjaan, hak kepemilikan, hak warisan, hak fakir miskin terhadap harta orang-orang yang diberikan kelapangan rezeki, harta rampasan perang dan perpajakan serta prinsip ekonomi yang lain.
Hadis
Imam Hasan Al-Banna sangat berpegang teguh pada hadis Rasulullah dalam fiqh politik dan perekonomian yang beliau miliki, kerana sumber Hadis banyak membahaskan tentang permasalahan politik dan perekonomian.
Buku Fiqh
Buku-buku fiqih merupakan aset berharga umat Islam yang banyak membahaskan hal politik seperti persoalan pemerintah yang mengandungi syarat-syarat, hak-hak, kewajiban-kewajiban, dan persoalan tentang kriteria-kriteria ahlul hilli wal ‘aqdi serta persoalan kepemimpinan yang mengurus masalah negara dan rakyat.
Berasal dari sumber inilah beliau memberikan penilaian terhadap sistem politik untuk mengetahui sejauh mana kesesuaian dan ketidak sesuaiannya dengan ajaran Islam.[4]
Islam dan Politik

Islam adalah agama universal iaitu meliputi semua urusan kehidupan. Menurut Imam Hasan Al-Banna, tidak ada pemisahan antara agama dan politik seperti ungkapan bahawa tidak ada kebaikan pada agama yang tidak ada politik dan tidak ada kebaikan dalam politik yang tidak ada agama.[5]
Islam dan Kolonialisme Barat

Imam Hasan Al-Banna selalu mengingatkan ummat Islam bahawa barat dengan propagandanya akan menyebarkan pendapat yang batil dan ajaran-ajaran yang tidak sesuai dengan ajaran agama Islam, diantaranya ialah barat telah mempropagandakan bahawasanya Islam tidak ada hubungannya dengan pemerintahan, kekuatan, politik dan jihad. Islam tidak menuntut umatnya untuk membela tanah air mereka dan membebaskan tanah air mereka dari orang-orang yang merampasnya. Beliau menyebut sifat pemahaman Islam ala barat itu dengan nama baharu iaitu Islam Kolonialis Barat. sedangkan di dalam Al-Qur’an terdapat dalil yang mewajibkan adanya politik dan kepemimpinan dalam Islam
Dan hal ini dinafikan oleh pemerintahan sekular Turki yang dulu terbentuknya Negara secular buat pertama kali yang bertujuan untuk memecah belah ummat Islam. Menurut Imam Hasan Al-Banna, tugas ummat Islam adalah menjelaskan agama Islam sebagaimana yang dikehendaki Allah kepada manusia iaitu Islam yang menjadi aqidah, syari’at dan sistem kehidupan.
Kemudian melalui Fiqh politiknya, Imam Hasan Al-Banna juga telah menghimpun barisan tenteranya ke medan jihad untuk mengusir para Islam Kolonialis yang diciptakan oleh Barat dari bumi Islam. Islam harus memimpin. Islam harus berkuasa. Islam harus mengatur urusan hidup manusia.[6]
Ikhwanul Muslimin dan Politik
Imam Hasan Al-Banna mengatakan dalam risalah Muktamar ke Enam[7]; “kami adalah ahli politik, dalam makna, kami memerhatikan urusan-urusan ummat. Kami yakin bahawa kekuatan eksekutif adalah sebahagian dari ajaran agama Islam. Ianya termasuk dalam kerangka agama Islam dan menjadi sebahagian dari hukum-hukum Islam. Kebebasan berpolitik adalah satu rukun dari rukun agama Islam dan menjadi salah satu kewajiban dari kewajiban agama ini. Kami berusaha sungguh-sungguh untuk melengkapi kebebasan ini dan untuk memperbaiki alat eksekutif. Kami memanglah demikian. Kami tidak membawa sesuatu yang baru. Ini adalah sesuatu yang sudah diketahui oleh setiap muslim yang mempelajari agama Islam secara benar. Kami hanya mengenal dakwah kami dan kami tidak mengetahui erti keberadaan kami kecuali untuk merealisasikan tugas-tugas ini. Dengan demikian, kami tidak keluar sehelai rambutpun dari dakwah kepada agama Islam. Islam tidak cukup disampaikan dengan nasihat atau ceramah, tetapi selalu mendorong kepada perjuangan dan jihad. Allah berfirman : “Dan orang-orang yang berjihad untuk (mencari keredhaan) Kami, benar-benar akan Kami tunjukkan Kepada mereka jalan-jalan Kami. Dan sesungguhnya Allah benar-benar beserta orang-orang yang berbuat baik.” [8]
Tuntutan-Tuntutan Politik

Imam Hasan Al-Banna mengemukakan syarat-syarat terperinci untuk diutuskan kepada Raja-Raja di negara arab. Permintaan ini meliputi beberapa bidang, dan cadangan yang meliputi  beberapa bahagian berikut:
  1. Politik, peradilan dan pengurusan negara.
  2. Sosial dan budaya, Beliau mengusulkan 30 cadangan yang mampu dilakukan apabila mendapatkan perhatian serius.
  3. Dalam bab ekonomi, tidak kurang dari 10 cadangan bagi memperbaiki sistem ekonomi sehingga sesuai dengan prinsip-prinsip Islam.
Pemerintahan Islam

Menurut Imam Hasan Al-Banna, pemerintahan Islam adalah pemerintahan yang terdiri dari pemerintah yang beragama Islam, melaksanakan kewajiban-kewajiban agama Islam dan tidak melakukan maksiat secara terang-terangan, melaksanakan hukum-hukum dan ajaran agama Islam. Pemerintah itu beragama Islam kerana para pelakunya, kerana komitmen mereka terhadap akhlak-akhlak agama Islam dan kerana melaksanakan hukum-hukum syari’at.
Menurut beliau, pemerintahan merupakan salah satu dari rukun agama Islam atau salah satu dari kewajiban agama, tetapi kewajiban mendirikan pemerintahan Islam tidak sama dengan kewajiban-kewajiban agama Islam yang lain. Kerana Islam tidak dapat direalisasikan sebagaimana yang dikehendaki Allah kecuali jika ada pemerintah yang menerapkan hukum-hukumnya dalam semua bidang kehidupan baik kehidupan politik, ekonomi, peradilan, hubungan antarabangsa mahupun yang lain.
Selain daripada itu, Imam Hasan Al-Banna juga menyebutkan bahawa agama Islam mewajibkan tegaknya kaedah sistem sosial yang dibawa oleh agama ini kepada manusia. Islam tidak tidak membenarkan jama’ah ummat Islam yang tidak memiliki seorang imam (pemimpin).
Berikut merupakan fungs-fungsi pemerintahan menurut Imam Hasan Al-Banna:
1.    Menjaga keamanan dan melaksanakan undang-undang
2.    Menyelenggarakan pendidikan
3.    Mempersiapkan kekuatan
4.    Memelihara kesihatan
5.    Memelihara kepentingan umum
6.    Mengembangkan kekayaan dan memelihara harta benda
7.    Mengukuhkan akhlak
8.    Menyebarkan dakwah
Kemudian hak pemerintah juga turut disebutkan oleh Imam Hasan Al-Banna, bahawa hak ini akan wujud jika negara telah menjalankan kewajipannya. Diantaranya hak tersebut adalah hak rakyat, sikap taat dan membantu dengan jiwa dan harta.
Dalam tanggungjawab rakyat terhadap pemerintah, Imam Hasan Al-Banna membahaginya kepada dua :
1.    Sikap terhadap penyimpangan pemerintah Islam. Jika pemerintah tidak melaksanakan kewajibannya, maka berilah nasihat. Kemudian jika pemerintah tidak mendengar nasihat Ahlul Hali Wal Aqdi dan tidak mendengarkan seruan untuk membetulkan segala kesilapan, maka pemerintah itu harus dipecat dan dibubarkan.
2.    Sikap terhadap pemerintah yang tidak menerapkan ajaran Islam. Imam Hasan Al-Banna berpendapat bahawa pemerintah seperti ini tidak boleh mendapat pengakuan. Dan ummat Islam harus berjuang untuk menjatuhkannya. Ummat Islam harus berjuang untuk membebaskan kekuasaan eksekutif dari kaum jahiliyah. Cara pertama yang digunakan adalah jalai damai. Tetapi jika dakwah Islam terus dihalang, maka akan dipakai kaedah kekuatan iaitu dengan kekuatan aqidah dan agama kemudian kekuatan persatuan serta kekuatan fizikal dan senjata.
Di samping itu, Beliau turut menemukan kaedah lain hasil daripada rujukan terhadap Al-Qur`an dan Hadis iaitu kaedah yang diterapkan apabila berlakunya halangan dalam ruang lingkup dakwah dan pendakwah. Caranya ialah dengan menggunakan strategi pembentukan dan pengkaderan individu muslim, diiringi oleh peringkat terbentuknya keluarga muslim, seterusnya fasa terbentuknya negara Islam hingga sampai ke penghujung dan puncak perjuangan dengan terdirinya Khilafah Islamiyyah.
Pada peringkat awal, kaedah ini lebih menitikberatkan pada isu pembentukan aqidah dan nilai-nilai agama yang kukuh, kemudian beransur pada peringkat pengukuhan persatuan dan ikatan umat Islam, setelah itu baru dengan menggunakan kekuatan senjata dan perlengkapan-perlengkapan ketenteraan.[9]

Perubahan Secara Berperingkat

Imam Hasan Al-Banna dalam dakwahnya menerapkan sistem berperingkat yang mana tahap terakhir dari dakwahnya adalah merubah keadaan jahiliyah dan menciptakan kehidupan yang Islami. Peringkat-peringkat ini memerlukan waktu yang panjang, kesabaran, dan ketabahan. Sikap yang paling berbahaya adalah sikap gopoh, tergesa-gesa, spekulatif, dan tidak melihat kepada perhitungan terhadap keadaan sekelilignya sehingga menjadi hancur dan menghancurkan setiap orang yang berada di sekelilingnya. Tahap tersebut adalah :[10]
1.    Pengenalan (Ta’rif)
-       Ianya berupa pengenalan dengan tujuan-tujuan dakwah dan sarana-saranan jama’ah serta mengajak masyarakat untuk mengikuti asas pemikiran Islam melalui perubahan.
2.    Pembentukan (Takwin)
-       Berupa pemilihan kader-kader yang memiliki kesanggupan berkorban demi perjuangan Islam dan perjuangan mendirikan negara Islam. Hal ini dilakukan dengan beberapa siri program-program berbentuk tarbiyah yang komperhensif yang mencakupi tarbiyah ruhiyyah (spiritual), tarbiyah ‘aqliyyah (intelektual) dan tarbiyah jasadiyyah (fizikal). Dari tarbiyah yang komperhensif ini adalah diharapkan akan melahirkan generasi-generasi yang telah bersedia berjuang dan berjihad demi cita-cita yang mulia iaitu menegakkan panji-panji Islam dan mendirikan negara Islam.
3.    Pelaksanaan (Tanfiz)
-       Tahap ini berbentuk aplikasi (tanfiz) dalam wujud kerja nyata di tengah kehidupan bermasyarakat. Pada peringkat ini baru akan terlihatnya hasil yang sempurna dari misi dakwah Ikhwanul Muslimin. peringkat ini tidak akan menampakkan hasil yang memuaskan apabila tidak akan membuahkan hasil tanpa didahului tahapan ta’rif dan takwin.

Penerapan Hukum-Hukum Syari'ah Islam

Pada bab Penerapan Hukum-Hukum Syari'ah Islam ini, Imam Hasan Al-Banna berpendapat bahawa walaupun gerakan politik Ikhwanul Muslimin memiliki perancangan yang rapi untuk membebaskan kekuasaan eksekutif dari kuasa-kuasa pemerintah yang tidak melaksanakan hukum-hukum Allah.
Seterusnya, setelah usaha ini berjaya maka mereka akan melaksanakan langkah-langkah penerapan hukum-hukum Allah itu pada keadaan yang tepat dan sesuai. Bukan terus menerus dalam keadaan Negara masih lagi dikuasai oleh peradaban barat yang bersifat lebih kepada materialistik, mencari keuntungan, akhlak yang jahiliyah, dan rakyat masih dalam keadaan melakukan maksiat kepada Allah.
Beliau juga turut menjelaskan keadaan itu dengan cara membentuk fenomena umum yang Islami dengan mewujudkan akhlak Islam dan nilai iman yang mana dengan terbentuknya generasi mujahid yang ikhlas dalam berjihad dijalan Allah, mujahid yang sudah berjaya mengalahkan hawa nafsunya, kesenangan yang dimilikinyanya, dan kebiasaan kehidupannya sehari-hari. Kemudian dipersiapkan secara rohiah dengan bekalan iman dan aqidah. Pemikiran mereka juga dipersiapkan dengan ilmu dan budaya dan tidak ketinggalan juga fizikal mereka ini turut dipersiapkan melalui pelbagai latihan.
Kemudian, beliau juga turut berpendapat bahawa segala jenis kemungkaran yang berlaku harus dibendung dengan kekuatan, lisan, dan hati. Namun Imam Hasan Al-Banna belum melihat waktu yang tepat untuk mencegah kemungkaran dengan kekuatan. Imam Hasan Al-Banna melakukan perubahan dengan menggunakan lisan semenjak kecil dan begitu juga seterusnya hingga beliau mendirikan jama’ah Ikhwan Muslimin. Walaupun beliau berkuasa mencegah kemungkaran dengan tangan seperti menghancurkan tempat-tempat minum arak, boleh dilakukan dengan mendesak namun beliau menyerahkannya kepada pemerintah untuk mengadakan undang-undang yang mengatur hal tersebut.[11]
Sikap Terhadap Undang-Undang Konvensional

Imam Hasan Al-Banna berpendapat bahawa undang-undang konvensional yang menyalahi syari’at Islam maka tidak boleh ditaati, dilaksanakan, dan berlindung dibawahnya.[12] Bahkan kita perlu menentangnya sebagaimana firman Allah:
“Dan hendaklah kamu memutuskan perkara di antara mereka menurut apa yang diturunkan Allah dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu mereka. Dan berhati-hatilah kamu terhadap mereka, supaya mereka tidak memalingkan kamu dari sebahagian apa yang telah diturunkan Allah kepadamu. Jika mereka berpaling (dari hukum yang telah diturunkan Allah), maka ketahuilah bahwa sesungguhnya Allah menghendaki akan menimpakan musibah kepada mereka disebabkan sebahagian dosa mereka. Dan sesungguhnya kebanyakan manusia adalah orang-orang yang fasik. Apakah hukum jahiliyah yang mereka kehendaki, dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin”.[13]
Kepemimpinan Negara
1. Tanggungjawab ketua negara
Pemimpin patut mendapat tentangan dari rakyat apabila pemimpin tidak melakukan kewajipannya. Hak yang patut diperoleh pemimpin adalah mendapatkan hak sokongan, kekuasaan, dan kepatuhan dari rakyat. Pendapat pemimpin dan wakilnya dalam sebuah masalah yang tidak ada nas atau masalah yang mengandung berbagai jenis kemungkinan dan dalam masalah mursalah (lepas) maka pendapat itu wajib dipatuhi selama tidak bertentangan dengan kaidah-kaidah syari’at. Dalam hal ini, ummat Islam adalah pemberi mandat, dan pemimpin adalah penerima mandat. Masing-masing harus melaksanakan kewajibannya dahulu sebelum mendapat haknya.
2. Ketua negara dan penggunaan kuasa
Penggunaan kuasa dari seorang ketua negara terhadap orang lain yang telah dipilih dalam pemilihan raya untuk ditugaskan bagi membantu menguruskan rakyat sama dengan pendapatnya sendiri atau hasil ijtihadnya sendiri adalah dibolehkan.

3. Khilafah
Menurut Imam Hasan Al-Banna khilafah adalah syiar Islam yang harus difikirkan oleh setiap muslim untuk menegakkannya kembali. Khilafah merupakan simbol penyatuan ummat Islam dan simbol hubungan antara negara-negara Islam. Banyak hukum dalam agama Islam ini yang dikembalikan kepada seorang khalifah. Penegakkan khilafah Islam didahului oleh berdirinya pemerintahan Islam di negara-negara Islam. Hubungan antara negara-negara Islam itu kemudian menjadi semakin kuat dalam sebuah negara Islam antarabangsa. Negara Islam antarabangsa ini disebut dengan Lembaga Antarabangsa bagi Ummat Islam.
Dalam salah satu rukun bai’at, iaitu amal, disebutkan tingkatan-tingkatan amal yang dimulai dengan memperbaiki diri sendiri, membentuk keluarga muslim, membentuk masyarakat muslim, membebaskan negara-negara Islam dari kekuasaan penjahan asing, memperbaiki pemerintahan, menegakkan kembali lembaga antarabangsa bagi ummat Islam.
4. Bentuk negara dalam Islam
Imam Hasan Al-Banna berpendapat bahawa pemerintahan dalam Islam / negara Islam didirikan atas dasar tiga kaidah, iaitu;
-       Tanggung jawab pemimpin dihadapan Allah dan dihadapan manusia.
-       Persatuan umma Islam atas dasar aqidah Islam.
-       Menghormati kehendak ummat melalui kewajipan untuk bermusyawarah, mengambil pendapat-pendapat dari ummat islam dan menghormati perintah atau larangan dari ummat.
Apabila tiga kaedah ini telah dipenuhi, maka barulah dinamakan negara tersebut sebagai negara Islam, apapun bentuknya dan apapun namanya. Nama dan bentuk tidak jadi penanda aras.[14]
Kaedah-Kaedah Perlembagaan Bagi Ikhwanul Muslimin
Dasar-dasar yang menjadi perlembagaan utama dan tertinggi bagi Ikhwanul Muslimin diambil dari kitab al-Quran dan Sunnah Rusulullah.[15] 
Al Hali Wal Aqdi
Ahlul hali wal aqdi adalah golongan yang digunapakai pendapatnya tentang hal rakyat dan diselesaikan secara muafakat atau atas dasar majoriti. Mereka adalah:[16]
1.    Ahli Fiqh dan para mujtahid yang pendapat-pendapat mereka dijadikan sebagai pegangan dalam mengeluarkan fatwa mahupun mengambil suatu hukum.
2.    Orang-orang yang memiliki keahlian dalam urusan-urusan yang bersifat umum.
3.    Orang yang memiliki kepemimpinan dikalangan masyarakat seperti para pemimpin rumah tangga dan keluarga, pemimpin kabilah atau ketua kelompok masyarakat.

Sistem Pemilihan
Imam Hasan Al-Banna memilih sistem pemilihan bagi memilih ahlul hali wal aqdi. Dalam pemilihan tesebut, beliau menjelaskan lima syarat :[17]
1.    Para calon anggota legislatif yang menncalonkan diri dikehendaki yang mewakili lembaga-lembaga maka mereka harus memiliki program-program yang jelas dan tujuan-tujuan yang nyata yang dijadikan sebagai dasar.
2.    Membuat kempen untuk pemilihan umum dan mengutuk kepada sesiapa sahaja yang melanggar kempen tersebut.
3.    Memperbaiki jadual pemilihan dan memberikan hak kepada rakyat untuk bersuara.
4.    Menjatuhkan hukuman yang berat terhadap rasuah dalam sesuatu perlantikan.
5.    Pemilihan dilakukan berdasarkan pendaftaran dan bukan pemilihan individu agar kepentingan umum dapat menggantikan kepentingan pribadi ketika menilai para wakil anggota legislatif atau yang berhubungan dengan mereka.

Wanita Dan Peranannya Dalam Politik

Dalam Islam, wanita yang sudah baligh tidak wajib untuk bekerja dan membiayai hidupnya sendiri dari hasil kerjanya. Tetapi kaum lelakilah yang menanggung mereka semenjak mereka lahir hingga meninggal dunia. Sebelum menikah maka yang mengurus perempuan adalah walinya. Jika tidak memiliki ayah, maka saudara lelakinya atau kerabatnya. Setelah menikah pula, maka suaminya yang menanggungnya. Jika suaminya bercerai atau meninggal maka tanggungjawab untuk mengurusnya kembali kepada ayah, saudara lelaki atau kerabatnya.
Keadaan ini sangat berbeda dengan yang terjadi di Barat, wanita yang sudah mencapai usia baligh diberi kebebasan. Sehingga para wanita harus bekerja di pabrik/kantor demi mencukupi kebutuhan kehidupannya. Maka, Imam Hasan Al-Banna berpendapat untuk menolak pemikiran yang mengeluarkan perempuan dari tugas-tugas rumah tangga menuju tempat umum. Beliau, juga mengkritik ikhtilat antara lelaki dan perempuan. Kerana menurutnya perempuan adalah sebahagian dari masyarakat dan perempuan memiliki pengaruh yang sangat besar dalam kehidupan masyarakat.
Dalam politik Islam, wanita telah diberikan keluasan untuk melaksanakan hal politik bahkan juga ketenteraan. Contohnya, kaum wanita turut membai’at Rasulullah dalam Bai’at Aqabah pertama dan kedua. Kaum wanita juga turut membai’at Rasulullah ketika memutuskan untuk menyerang penduduk Makkah dengan kekuatan setelah tersebar berita utusan yang dianiaya oleh orang musyrik.
Kaum perempuan juga boleh untuk menyebarkan dakwah kepada perempuan lainnya. juga diperbolehkan melakukan amar makruf dan nahi munkar kepada orang-orang yang melakukan perbuatan munkar, baik kepala pemerintahan atau yang lain. Mereka juga diizinkan menuntut hak mereka baik melalui lembaga peradilan mahupun selain lembaga peradilan. Namun, Imam Hasan Al-Banna berpendapat bahawa wanita tidak diperbolehkan memegang jabatan negara kecuali dalam keadaan darurat.[18]
Minoriti Non-Muslim Dalam Negara Islam
Islam memandang kepada non-muslim sesuai dengan sikap mereka memandang ummat Islam. Apabila mereka bersikap dengan damai, dengan menepati kewajiban-kewajiban mereka terhadap ummat Islam dan tidak membantu musuh-musuh Islam maka ummat Islam wajib untuk bersikap baik terhadap mereka, melindungi mereka, dan menjaga jiwa mereka, harta mereka, dan kehormatan mereka.[19]
Meminta Bantuan Kepada Non-Muslim
Imam Hasan Al-Banna berpendapat bahawa diperbolehkan meminta bantuan kepada non-muslim tetapi dengan dua syarat berikut:
1.    Dalam keadaan darurat
2.    Tidak pada jabatan-jabatan negara
Apa yang dimaksudkan dari keadaan darurat adalah kepentingan-kepentingan yang tidak dapat dipisahkan dari kehidupan manusia dan untuk merealisasikan maksud-maksud syari’at dalam menjaga lima dasar, iaitu menjaga agama, menjaga jiwa, menjaga harta, menjaga keturunan, dan menjaga akal manusia. Kerana dalam keadaan darurat kaedah yang berlaku mengatakan bahawa keadaan darurat membolehkan perkara-perkara dilarang.
Jabatan yang mengatur urusan negara dalam Islam mencakupi pemerintahan, peradilan dan kehakiman serta para penguasa, Al-Mawardi menulis dalam bukunya Al-Ahkam As-Sulthaniyyah wa Al-Wilayaat Ad-Diniyyah bahawa klasifikasi jabatan-jabatan yang mengatur urusan negara itu seperti: Jabatan Pengurusan Jihad, Polis, Jabatan Kehakiman, Ketua-Ketua Daerah, Jabatan Perumahan, Perpajakan, Jabatan Zakat, Waqaf, Infak Dan Sedekah, Jabatan Pengurusan Harta Rampasan Perang dan sebagainya. Kesemua jenis jabatan tersebut tidak boleh dipangku oleh non-Muslim.[20]
Kesedaran Politik Menunjukkan Kepada Fiqh Politik
1. Menjaga jarak dari dominasi para penguasa dan tokoh-tokoh berpengaruh.
Imam Hasan Al-Banna sangat menginginkan dakwah Ikhwanul Muslimin yang berjalan di atas landasan dakwah para Rasul utusan Allah, iaitu dakwah terhadap para kaum dhu’afa dan orang-orang fakir, serta dakwah yang menjaga jarak dari dominasi para pemerintah dan tokoh-tokoh berpengaruh, terlebih dalam usia dakwah yang masih belum mencapai 10 tahun. Alasannya, kerana para penguasa yang berpengaruh tersebut tentu memiliki target, misi dan kepentingan peribadi mahupun golongan majoriti dan berkuasa. Semua itu mereka jadikan bahan gunaan bagi menggapai cita-cita duniawi serta keinginan peribadi sehingga bila dakwah ini hanya ditujukan dengan orang-orang seperti itu, dibimbangi mereka akan mengubah arah, misi utama, program dan metode dakwah ini yang berjuang menciptakan kehidupan Islami dan membentuk pemerintahan Islam.
2. Menjaga jarak dari beragam organisasi dan parti-parti politik
Hal itu dilakukan kurang lebih kerana motif yang tak jauh berbeza dari alasan di atas, agar tidak mendatangkan dampak negatif terhadap keutuhan dan kesatuan barisan para pejuang dakwah serta tidak menularkan perpecahan, ketidakakuran dan persaingan antar sesama anggota parti mereka terhadap barisan pejuang dakwah. Dengan demikian, dakwah bisa berjalan mengikuti arah rel yang benar dan tidak digiring ke arah dan orientasi yang keliru menuju perpecahan, permusuhan dan akibat-akibat lain yang tidak relevan dengan semangat persaudaran Islam.
Sikap ini merupakan strategi dakwah yang bersifat temporal, yaitu pada periode permulaan dakwah dan saat jumlah kader dan simpatisan masih terbatas. Adapun jika dalam gerbong dakwah telah bergabung sejumlah besar kader, simpatisan, partisipan dan orang-orang yang siap berjuang lewat dakwah ini, maka kehadiran tokoh-tokoh penting, figur-figur berpengaruh, maupun koalisi partai-partai lain bisa dimaklumi, selama mereka bisa diarahkan dan ditarbiyah.[21]

Fiqh Politik Dan Wasiat Hasan Al-Banna
Beliau  adalah seorang ulama yang memahami nas syarak yang mendalam dan sangat memahami persoalan-persoalan Islam, peristiwa-peristiwa politik dunia. Beliau telah terlibat aktif dalam peristiwa-peristiwa penting dunia politik semenjak di bangku sekolah dan universiti. Banyak warisan dari Imam Hasan yang sangat menggelorakan semangat dakwah Islam. Berikut ini beberapa di antaranya dari sekian wasiat-wasiatnya:[22]
1.    Bersegera bangun untuk menunaikan solat berjemaah walaubagaimana sekalipun keadaan seseorang itu apabila azan dikandangkan.
2.    Memperbanyakkan bacaan al-Quran, membuka kitab-kitab untuk menambah ilmu, sentiasa ke majlis2 ilmu, memperbanyakkan zikir dan jangan membuang masa dalam perkara yang tidak berfaedah.
3.    Berusaha bertutur dalam bahasa Arab kerana Bahasa Arab adalah syiar Islam.
4.    Janganlah bertengkar walau dalam apa jua keadaan sekalipun kerana pertengkaran yang kosong tidak mendatangkan apa-apa faedah.
5.    Janganlah terlalu banyak ketawa kerana hati yang sentiasa berhubung dengan Allah sentiasa sahaja akan tenteram dan tenang.
6.    Jangan terlalu banyak bergurau kerana orang islam yang berjuang itu tidak mengerti erti bergurau melainkan bersungguh-sungguh dalam setiap perkara.
7.    Janganlah bercakap lebih nyaring daripada kadar yang dikehendaki oleh pendengar kerana percakapan yang nyaring itu adalah suatu perbuatan yang sia-sia malah menyakiti hati orang.
8.    Jauhilah daripada mengumpat, mengecam organisasi, dan janganlah bercakap melainkan sesuatu yang memberi kebaikan.
9.    Berkenal-kenalanlah dengan setiap orang Islam yang ditemui kerana asas gerakan dakwah ialah berkenal-kenalan dan berkasih-sayang.
10. Kewajipan kita lebih banyak daripada masa yang ada pada kita, oleh itu gunakanlah masa dengan sebaik-baiknya dan ringkaskanlah perlaksanaannya.
Taat Dalam Fiqh Politik Imam Hasan Al-Banna
Pada bab ini ianya sangat berkait rapat dengan bab yang telah saya nyatakan pada halaman sebelum ini iaitu Perubahan Secara Berperingkat. Imam Hasan Al-Banna menganggap ketaatan dan kesetiaan ahli terhadap beliau sebagai salah satu kepada kerukunan bai'at. Apa yang aku maksudkan dengan taat adalah: Mematuhi perintah dan melaksanakannya dengan segera sama ada dalam keadaan kesusahan ataupun kesenangan, perkara yang disukai ataupun dibenci. Ini adalah kerana peringkat dakwah ini ada tiga peringkat:[23]
1.    Peringkat Taarif iaitu pengenalan.
Ini merupakan peringkat menyebarkan fikrah secara umum di kalangan manusia. Sistem dakwah dalam peringkat ini adalah seperti sistem sebuah organisasi.

2.    Peringkat Takwin (pembentukan).
Ini dilakukan dengan memilih unsur-unsur yang layak untuk menanggung bebanan jihad dan juga menyatukan antara mereka. Sistem dakwah pada peringkat ini adalah secara sufi di sudut rohani, sistem ketenteraan di sudut praktikalnya. Slogan pada dua perkara ini (amal dan taat) adalah dengan tidak berbelah bahagi, tidak menarik balik, tidak ragu dan tidak merasa tertekan. Katibah-katibah Ikhwan pada peringkat ini akan dibentuk dan akan diaturkan oleh perutusan dasar yang lalu dan juga perutusan ini.

3.    Peringkat Tanfiz (Pelaksanaan).
Dakwah pada peringkat ini adalah peringkat jihad yang tidak ada tolak ansur di dalamnya, amalan yang berterusan dan usaha untuk sampai kepada matlamatnya, cabaran dan bala yang hanya akan dapat disabari oleh orang yang benar. Tidak ada yang mengimbangi peringkat ini kecuali dengan taat yang sempurna juga.

Kesatuan Arab Dan Islam
Imam Hasan Al-Banna menjelaskan bahawa Arab dalam dakwah Ikhwanul Muslimin memiliki posisi yang sangat penting dan strategik kerana Arab merupakan umat Islam yang pertama. Islam muncul dan berkembang dari negeri Arab dan berbahasa Arab. Islam tersebar ke serata pelusuk negeri melalui orang-orang Arab. Kitab sucinya juga berbahasa Arab. Bersatunya bangsa-bangsa dengan nama Islam atas bahasa Arab. Justeru, Arab adalah merupakan inti kepada agama Islam.
Oleh yang demikian, Al-Banna memperingatkan akan bahaya terlepasnya Mesir dari persatuan Arab dengan menjelaskan bahawa betapa pentingnya Mesir berpegang teguh pada bahasa Arab dan semangat Arab kerana Arab sebagai sebuah bangsa yang berakar umbi dari Teluk Parsi hingga ke Lautan Atlantik.
Seterusnya, Imam Hasan Al-Banna juga menjelaskan bahawa persatuan Arab merupakan perkara yang sangat penting untuk mengembalikan daulah Islam dan kemuliaannya. Wajib ke atas setiap muslim untuk bekerja bagi menghidupkan kembali persatuan Arab dan kesatuannya, mendukung dan membelanya, kerana tanpa adanya seiring sekata pada bangsa Arab dan kebangkitannya maka tidak akan terjadi kebangkitan Islam.
Ikhwanul Muslimin telah menempatkan isu dunia Arab seluruhnya terutama isu kemerdekaan negara-negara Arab dari penjajahan Barat dan isu persatuan Arab serta mengisi semua suratkhabar dan risalah mereka dengan berita-berita tentang dunia Arab dan membela permasalahannya, memberikan kesedaran akan situasi politik dan angkatan tenteranya. Tidak diragui bahawa penglibatan IM dalam Perang Palestin pada tahun 1948 adalah merupakan bukti terbesar dan konkrit tentang perasaan yang mendalam terhadap bangsa Arab yang tertanam dalam diri dan jiwa IM yang secara sukarela berjuang di Palestin.[24]

Beberapa Pemahaman Politik Islam
Imam Hasan Al-Banna terbukti mampu melahirkan pemahaman-pemahaman politik Islam terkait beberapa terminonogi (istilah) politi yang berkembang di Mesir, negeri-negeri Aran dan juga Dunia Islam lainnya. Di antara terminologi tersebut adalah Al-Qaumiyyah (Nasionalisme) serta Al-Wathaniyyah (Cinta Tanah Air). Tentang masalah ini, Imam Hasan Al-Banna mengemukakan istilah-istilah baru terkait dengan prinsip nasionalisme serta menjelaskan bagaimana pandangan Islam terhadap prinsip tersebut:[25]
1.    Nasionalisme Kebanggaan
2.    Nasionalisme Kebangsaan
3.    Nasionalisme Jahiliyyah
4.    Nasionalisme Permusuhan
5.    Nasionalisme Islam
6.    Kebangsaan
7.    Kebangsaan Palsu






2.0 ULASAN BUKU
Faktor Penamaan Tajuk Buku
Nama bagi tajuk buku ini ialah “Fiqh Politik Hasan Al-Banna”. Faktor utama pengarang menamakan buku ini adalah kerana pengarang juga merupakan ahli politik dan ahli gerakan Islam Ikhwanul Muslimin yang diasakan oleh Imam Hasan Al-Banna yang mana ianya sangat berkait rapat dengan peribadinya. Penjelasan ini akan saya nyatakan secara detail pada ulasan berikutnya.
Biografi Pengarang
Sebelum saya mengulas lebih lanjut bahawa mengapa pengarang menamakan buku ini dengan tajuk “Fiqh Politik Hasan Al-Banna”, maka persoalan ini dapat terjawab apabila kita sama-sama meneliti serba sedikit mengenai latar belakang pengarang. Buku ini dikarang oleh Dr. Muhammad Abdul Qadir Abu Faris yang berasal dari daerah Falujah, Palestin. Beliau lahir tahun 1940. Beliau merupakan aktivis Gerakan Dakwah di Jordan dan menjawat jawatan sebagai anggota Parlimen Jordan. Beliau juga merupakan Professor dan Ketua Jabatan Pengajian Fiqh dan Perundang-Undangan di Fakulti Syari’ah Universiti Jordan. Antara jawatan yang terpenting beliau ialah Direktor Majlis Tsaqofah Wattarbiyah di Lembaga Markaz Islami Al-Khairiyah, mantan Anggota Maktab Tanfizi Ikhwanul Muslimin, Anggota Majlis Syura Ikhwanul Mislimin dan Parti Ikhwan di Jordan. Seterusnya, Beliau memiliki lebih dari 30 karya buku berkaitan dengan Hukum Islam, Sirah Nabawiyah, Politik Islam dan Gerakan Islam. Dr Abu Faris memiliki ilmu syari’ah yang mendalam sehinggakan beliau mampu mengeluarkan fatwa.
Fizikal Buku
Bagi menjelaskan dari segi fizikal buku, ianya berkulit lembut. Buku ini mengandungi sebanyak 149 halaman. Selain itu, ia juga telah dicetak sebanyak beberapa kali ke pelbagai bahasa terutamanya dalam bahasa Indonesia manakala ianya diterjemahkan pula ke dalam bahasa Malaysia melalui terbitan Mutiara Ilmu Selekta Sdn Bhd pada tahun 2007 dengan satu kali cetakan. Kualiti cetakkannya juga amat bagus kerana mempunyai bentuk fizikal luaran yang dapat menarik minat orang ramai untuk membacanya.
Persembahan Buku
Gaya bahasa yang dipaparkan dalam buku ini bersifat sederhana dan ianya amat sesuai dibaca oleh pelbagai lapisan umur terutamanya dikalangan anak muda dan remaja yang ingin menggerakan organisasi dakwah.
Perbandingan Dengan Buku-Buku Lain

Kekuatan buku
·        Mengandungi fakta yang tepat dan sahih. Contohnya pada halaman 4 pada buku ini menunjukkan Imam Hasan Al-Banna banyak merujuk dan menukilkan kitab-kitab fiqh, isi ini disokong oleh buku bertajuk “Al-Syahid Hasan Al-Banna: Pengasas Ikhwan Muslimin”.[26] Seterusnya, isi kandungan pada halaman 90 buku ini disokong oleh buku “Rukun Gerakan Islam” dimana buku ini juga turut menerangkan tentang tiga peringkat dalam melakukan dakwah.[27]
Kelemahan Buku
·        Hanya menonjolkan Hasan Al-Banna sebagai pelopor utama gerakan Ikhwan Muslimin tanpa melibatkan tokoh-tokoh gerakan Ikhwan Muslimin yang lain seperti Sayyid Qutb yang mana beliau juga merupakan antara pejuang Ikhwan Muslimin seperti yang dinyatakan dalam buku yang bertajukDakwah dan etika politik di Malaysia”.[28]
·        Isi kandungannya berkenaan dengan fiqh politik adalah tidak menyeluruh jika dibandingkan buku “Indahnya Politik Cara Islam” kerana buku Fiqh politik Hasan Al-Banna ini hanya melibatkan pada aspek ketokohan individu samata-mata. Manakala, buku Indahnya Politik Cara Islam pula menyatakan dengan lebih jelas mengenai politik Islam, dari segi pengurusan dan sistem kenegaraan. Begitu juga dengan isu-isu semasa dan dalam hal-hal kontemporari seperti dalam aspek berbilang Jemaah, pengudian calon, demokrasi, dan perlimen.[29]
Penggunaan Sebagai Bahan Rujukan Siasah Syar’iyyah
Melalui hasil penelitian daripada buku ini dapat saya jelaskan bahawa buku tidak sesuai untuk dijadikan bahan rujukan dalam pengajian siasah kerana kupasannya berkenaan dengan fiqh politik adalah tidak menyeluruh. Foktor lain juga adalah disebabkan kandungan buku ini hanya tertumpu kepada aspek sejarah dan reformasi oleh Jamaah Ikhwanul Muslimin dengan hanya membincangkan tentang isu-isu politik yang berlaku di Timur Tengah khususnya di Mesir sahaja tanpa melibatkan pembelajaran yang mendalam dalam bagi siasah syar’iyyah secara spesifik.
Pengajaran
Melalui buku ini terdapat beberapa pengajaran yang dapat diplikasikan dalam kehidupan kita sebegai Muslim. Dari hasil pembacaan saya, sejarah membuktikan Imam Hasan Al-Banna telah membentuk suatu pemikiran politik yang berlandaskan fahaman yang tepat tentang Islam. Agama yang merupakan panduan hidup yang lengkap dan bersepadu. Ia sekaligus menggariskan dasar dalam gerakan Ikhwan al-Muslimin. Dasar ini seterusnya mencorak agenda kebangkitan ummah dan proses pembinaan sebuah negara Islam yang unggul. Berdasarkan susur galur Imam Hasan Al-Banna ini, hendaklah kita menjadikan beliau sebagai contoh teladan dalam membentuk politik konvensinal kepada politik yang bersih melalui undang-undang syariah.
Beliau merupakan seorang mujaddid, pejuang, pendakwah, murabbi dan pemimpin yang akhirnya menemui syahid di jalan Allah. Al-Syahid Hasan Al-Banna dan Ikhwanul Muslimin adalah dua nama yang tidak dapat dipisahkan. Kemunculan beliau bersama Ikhwanul Muslimin membawa kembali cahaya kebenaran dan menghapuskan segala bentuk perhambaan daripada manusia jahil kepada manusia sejati. Hal ini telah terbukti dengan melihat luasnya pengaruh Ikhwanul Muslimin ini sehingga meresap ke seluruh dunia arab yang lain.
Pada pandangan saya, Hassan al-Banna lebih hebat daripada tokoh gerakan Islam seperti Sheikh Jamaludin al-Afghani dan Sheikh Muhammad Abduh kerana beliau memiliki  gabungan ketakwaan dan kepintaran Siasah Syar’iyyah yang menakjubkan. Beliau juga sifat-sifat pemimpin yang  telah hilangan dari dunia Islam.
3.0 KESIMPULAN
Dr Muhammad Abdul Qadir Abu Faris melalui bukunya ini yang menukilkan tentang Fiqh Politik yang dibawa oleh tokoh terkenal dalam gerakan dunia Islam iaitu As-Syahid Al-Imam Hasan Al Banna. Isi Kandungan buku ini merungkai dan menganalisa dengan penjelasan yang ringkas tentang politik, reformasi, transformasi dan perubahan yang diinginkan sesuai dengan kehendak ajaran Islam.
            Pemahaman fiqh politik beliau ini diikuti oleh ahli gerakan dan kader-kader beliau dalam gerakan Ikhwanul Muslimin. Mereka seterusnya menciptakan sebuah strategi yang baru dalam politik Islam, sehingga kesannya tidak hanya dirasakan di Mesir, tetapi berkembang dengan meluas hingga ke seluruh pelusuk dunia Islam, bahkan juga hampir ke seluruh penjuru dunia termasuk di Malaysia.
Secara jelas, buku ini bukanlah kandungan teori politik semata-mata. Di dalamnya mengupas teori politik hingga ke beberapa implimentasi politik yang pernah dilakukan oleh Imam Syahid Hasan Al Banna dan Ikhwanul Muslimin. Segala yang dipaparkan secara ringkas dan padat dalam buku ini telah memberikan pemahaman yang jelas tentang politik kepada diri saya.







4.0       BIBLIOGRAFI
Buku Ulasan
·        Dr. Muhammad Abdul Qadir Abu Faris, 2007, Fiqh Politik Hasan Al-Banna, Kuala Lumpur, Mutiara Ilmu Selekta Sdn Bhd.
Buku Perbandingan
·        Zulkifli Mohamad Al-Bakri, Mohd Faisal Fadzil, 2010, Al-Syahid Hasan Al-Banna: Pengasas Ikhwan Muslimin, Kuala Lumpur, Dewan Bahasa dan Pustaka.
·        Hassan al-Banna, 1984, Rukun Gerakan Islam, Selangor, Marwilis Publisher.
·        Dr. Zahruddin Abdul Rahman, 2013, Indahnya Politik Cara Islam, Selangor, Galeri Ilmu.
·        Zulkiple Abd. Ghani, Mohd. Syukri Yeoh Abdullah, 2005, Dakwah Dan Etika Politik di Malaysia, Kuala Lumpur, Utusan Publications &​ Distributors.






















5.0 LAMPIRAN KULIT BUKU




[1] Al-An’am : 98
[2] Fiqh Politik Hasan Al-Banna, hlm 1.
[3] Fiqh Politik Hasan Al-Banna, hlm 4.
[4] Fiqh Politik Hasan Al-Banna, hlm 13
[5] Fiqh Politik Hasan Al-Banna, hlm 15
[6] Fiqh Politik Hasan Al-Banna, hlm 17
[7] Fiqh Politik Hasan Al-Banna, hlm 22
[8] Al Ankabut : 69
[9] Fiqh Politik Hasan Al-Banna, hlm 29
[10] Fiqh Politik Hasan Al-Banna, hlm 36
[11] Fiqh Politik Hasan Al-Banna, hlm 40
[12] Fiqh Politik Hasan Al-Banna, hlm 44
[13] Al Maidah : 49-50
[14] Fiqh Politik Hasan Al-Banna, hlm 44
[15] Fiqh Politik Hasan Al-Banna, hlm 56
[16] Fiqh Politik Hasan Al-Banna, hlm 60
[17] Fiqh Politik Hasan Al-Banna, hlm 62
[18]Fiqh Politik Hasan Al-Banna, hlm 66
[19] Fiqh Politik Hasan Al-Banna, hlm 77
[20] Fiqh Politik Hasan Al-Banna, hlm 79
[21] Fiqh Politik Hasan Al-Banna, hlm 80
[22] Fiqh Politik Hasan Al-Banna, hlm 86
[23] Fiqh Politik Hasan Al-Banna, hlm 90
[24] Fiqh Politik Hasan Al-Banna, hlm 104
[25] Fiqh Politik Hasan Al-Banna, hlm 106
[26] Zulkifli Mohamad Al-Bakri, Mohd Faisal Fadzil, Al-Syahid Hasan Al-Banna: Pengasas Ikhwan Muslimin, hlm 6
[27] Hassan al-Banna, Rukun Gerakan Islam, hlm 43
[28] Zulkiple Abd. Ghani, Mohd. Syukri Yeoh Abdullah, Dakwah dan etika politik di Malaysia, hlm 70
[29] Dr. Zahruddin Abdul Rahman, Indahnya Politik Cara Islam, hlm ix

1 comment:

  1. How do I make money from playing games and earning
    These are the three worrione.com most popular forms of gambling, and are explained หารายได้เสริม in a very concise and concise titanium metal trim manner. https://octcasino.com/ The most https://deccasino.com/review/merit-casino/ common forms of gambling are:

    ReplyDelete