Friday, 2 October 2015

SIASAH SYAR’IYYAH



مفهوم
هِيَ القِيَامُ عَلَى الشَّيْءٍ وَتَدْبِيرُهُ بِما يُصْلِحُهُ
السياسة
لغة
مأخوذة من لفظ شرع معناه : بين وسن
الشرعية
ماكانَ فعلًا يكُون معَه النـاس أقْرب إلَى الصلَاح وأبْعد عَنِ الفسَـادِ وإن لَم يضَعْه الرسول(ص) ولانَزَلَ بِهِ وحْيٌ
ابن عقيل
العام
المتقدمين

اصطلاحا
تَغليظ جِنايَة لَها حُكْمٌ شَرْعِي حَسما لِمادَةِ الفَسَادِ
ابن عابدين
الخاص
تَدْبِيرُ الشُئونِ العَـامة لِلْدَوْلَةِ الإســلامِيَّة بما يَكْفُلُ تحْقِيقَ المَّصــالِح وَدَفْعَ المُضار ممَّا لَا يَتَعَدَى حُدُودَ الشرِيعَة وأَصُولَها الكُلِّيَّة وَإن لَّم يَتَّفِقْ وَأَقْوَالَ الأَئِمَّةِ المُجْتَهِـــدِ ين
عبد الوهاب خلاف
الأول
المعصرين

فِعْل شَيءٍ مِنَ الحاكِم لِمَصْلَحَةِ يَراها فِيما لَم يَرَدْ فِيه نَص خاص وَفي الأمَور الَّتِي مِن شَأْنَها ألَا تَبْقِي عَلى وَجْه وَاحِد بَل تتغيِّر وَتتبدِل تَبْعًا لِتَغيِّرُ الظُّرُوفِ وَالأَحْوَال
عبد العال عطوه
الثاني
تَدبِير الأِمَام المُسلم أو من ينوب عَنْهُ شؤُون الرّعية العامة والأشرَاف علَيْها وَفق مقتضَى النصُوص الشَّرعِيَّة أوْ مَقَاصِد الشَّرِيعَة العامَّة
المختار

Pelaksanaan Siasah Syar’iyyah Dalam Solat

Kata Syeikh Nuruddin Marbu Al-Banjari

-          Dalam solat ada politik. Imam simboliknya pemimpin. Makmum simboliknya rakyat. Masjid/ simboliknya negara. Rukun dan syarat sah solat simboliknya undang-undang. Dalam Islam sendiri dah ada politiknya.
-          Pelaksanaan solat berjemaah makmum wajib mengikut imam melainkan jika imam melakukan kesalahan maka wajib bagi kita menegur.
-          Jika imam baca al fatihah betul, kita aminkan sebagai simbolik tanda kita menyokongnya. Jika imam tersalah baca al fatihah atau salah rukun atau tertambah rakaat, kita kena tegur "subhanAllah". Kalau imam degil, kita kena mufaraqah (berpisah dari imam). Dan kalau berterusan imam macam tu setiap kali solat dengannya, kena tukar imam.
-          Begitu juga dengan politik. Pemimpin buat salah kita kena tegur. Dia degil, jangan ikut dia. Dia berterusan buat macam tu, kita tukar pemimpin. Nak pilih pemimpin sama macam nak pilih imam iaitu yang alim, warak, jujur, amanah, dan tidak bongkak.



Tindakan Siasah Umar Al-Khattab
عدم إعطاء الزكاة للمؤلفة قلوبهم
Tidak mengagihkan zakat kepada muallaf
-          Kerajaan Islam pada ketika itu sudah kuat dan keberadaan orang kafir di waktu itu tidak membahayakan.
-          Zakat pula diutamakan kepada orang yang baru memeluk Islam dan kepada yang lebih memerlukan.
-          Kedudukan beberapa orang muallaf pada ketika itu adalah sudah kaya.
رفض تقسيم الأرض المفتوحة على المقاتلين
Tidak mengagihkan tanah wilayah (Iraq dan Syam) yang baru dibuka kepada tentera
-          Keuntungan hanya bersifat individu hanya kepada tentera Islam sahaja.
-          Berlaku pembaziran kerana tanah itu akan dibiarkan dan tidak mampu diusahakan oleh orang Islam.
-          Demi kemaslahtan umum maka lebih baik jika diusahakan oleh pemiliknya lalu hasilnya dijadikan sumber bagi pendapatan ekonomi Negara.
إيقاف حد السرقة عام المجاعة
Penangguhan hukuman had kecurian ketika tahun kebuluran
-          Perlaksanaan hudud pada tahun kebuluran akan menjadikan rakyat yang miskin mungkin dihukum.
-          Tahun kebuluran merupakan satu syubhat. Syubhat juga semangnya patut dihindari ketika dalam melaksanakan hudud.
إنكار زواج المسلم من الكتابية
Penafian perkahwinan antara lelaki Islam dengan perempuan ahli-kitab
-          Para Sahabat ketika itu lebih gemar berkahwin dengan wanita Rom yang lebih cantik.
-          Jika perkahwinan ini diteruskan, maka akan menyebabkan perempuan Islam tidak dikahwini dan terus membujang.
قضية الطلاق الثلاث
Kes penceraian talak tiga
-          Keputusan ini dibuat kerana pada  ketika itu masyarakat suka mempermainkan lafaz talak.
الزيادة في عقوبة شارب الخمر
Penambahan hukuman kepada peminum arak
-          Penambahan hukuman bersifat takzir dan bertujuan sebagai peringatan bagi mengelakkan jumlah peminum meminum arak yang semakin bertambah.


HAK PEMIMPIN
HAK RAKYAT
1.       Memberikan Taat Setia
1.       Hak Bagi Mendapatkan Keadilan
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ
 وَأُولِي الأمْرِ مِنْكُمْ
(An-Nisa’ : 59)
Al-Syaukani : Maksud ketaatan ini ialah apa-apa yang disuruh dan apa-apa  yang dilarang selagi mana bukan dalam perkara-perkara maksiat.
إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ (An-Nisa’ : 90)

Menyamakan taraf kedudukan sesama manusia dalam bermuamalah, menyerahkan jawatan kepada seseorang menurut kelayakan mereka. Mesti bersifat adil walaupun dengan musuh.
2.       Memberikan Pertolongan
2.       Kebebasan Beragama
وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَلَا تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ
(Al-Maidah : 2)

Menjaga agama dan negara supaya rakyat dapat hidup dengan aman dan bebas dari ancaman musuh. Rakyat bertanggungjawab menyediakan kelengkapan untuk menghadapi musuh Islam.
لا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ (Al-Baqarah : 256)

Ayat ini khusus kepada orang kafir. Seseorang tak boleh dipaksa untuk memeluk Islam. Namun dalam ajaran kita ada konsep dakwah, islam juga melarang pemeluknya untuk berpindah agama, kerana hanya islam agama yang benar. 
3.       Menyampaikan Nasihat
3.       Kebebasan Bekerja
عن جَابِر قَال : بَايَعْتُ رسول الله (ص) عَلَى إِقَامَةِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ وَالنَّصْحِ لِكُلِ مُسْلِمٍ

Memberi peringatan jika lalai dan memberi nasihat bagi memperbetulkan kesalahan ketika diminta ataupun tidak diminta.
هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِي مَنَاكِبِهَا وَكُلُوا مِنْ رِزْقِهِ (Al-Mulk : 10)

Islam tidak hanya menempatkan bekerja sebagai hak tetapi juga kewajiban. Bekerja merupakan kehormatan yang perlu dijamin.
4.       Tidak Keluar Menentang
4.       Kebasan Bersuara Dan Berpolitik
مَن رَأَى مِن إمَامِهِ شَيئًا يَكْرُهُهُ فَلْيَصْبِرْ فَإنَّهُ مَن فَرَقَ الجَمَاعَةِ شِبْرًا فَمَاتَ فَمِتَتَهُ جَاهِلِيَّةٌ

Dalam konteks kepimpinan Negara Islam cara yang betul ialah rakyat wajib meneruskan ketaatan mereka. Pemimpin yang melakukan kemungkaran yang tidak sampai kepada kufur tidak boleh menjadi alasan untuk rakyat keluar menentang mereka.
وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَر

Berhak untuk memilih pemimpin dan berhak untuk dipilih menjadi pemimpin. Islam memberikan hak ini kepada semua rakyat yang berkelayakan dalam negara Islam. Orang kafir dhimmi pun dibenarkan untuk menjawat jawatan awam dan menteri
5.       Membayar Tuntutan Kewangan Negara
5.       Kebebasan Individu
خُذْ مِنْ أَمْوَلِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُ هُمْ وَ تُزَكِّيْهِم بِهَا
(Taubah : 103)
Membantu pemerintah memungut harta Baitulmal. Membuat pembayaran yang tepat pada waktunya. Hak kewangan ini adalah zakat bagi orang Islam dan kharaj bagi ahl a-dzimmah.
إِذَا ظَهَرَ الطَّاعُون فِي بَلَدِ فَلَا تَدْخُلُو إِلَيهِ وَلَا تَخْرُجُوا مِنْه

Islam melarang pencabulan terhadap nyawa, anggota dan kehormatan individu. Kebebasan individu di dalam Islam adalah tidak mutlak dan dibatasi oleh peraturan sejajar dengan sifat semula jadi dan peranan manusia di dunia.

KONSEP HISBAH
اصطلاحا
مفهوم
الفقهاء
الحُكمُ بَيْنَ النَّاسَ فِيمَا لَايتُوقف عَلَى الدَّعْوَى
ابن القيم
أَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ إِذَا طَهَرَ تَرْكُهُ وَنَهِي عَنِ المُنْكَر إذَا أظْهَرَ فِعْلُهُ
الماوردي وأبويعلى
وَإصْلَاحِ بَيْنَ النَّاسِ
ابن إخْوَة
هَيَ عِبَارَةٌ شَامِلَةٌ لِلْأَمْرِ بِالمَعْرُوفِ وَالنَهِي عَنِ المُنكَرِ
الغَزَلِي
وظيفة دينية مِن باب الأمر بِالمَعْرُوفِ وَالنَهِي عَنِ المُنكَرِ
ابن خَلْدُون

Dalil Pensyariatan Hisbah
Al-Quran
وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون
Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma’ruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung. (Ali Imran 104)
Hadis
من رَأَى مِنكُم مُنْكَرًا فَليُغَيِّرْهُ بِيَدِه فَإن لَم يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ وَمَن لَم يَسْتَطِع فَبِقَلْبِهِ وَذَلَكَ أَضْعَفُ الْإيْمَان
Barangsiapa yang melihat kemungkaran maka rubahlah dengan tangannya apabila tidak bisa maka rubahlah dengan lisannya apabila tidak bisa maka rubahlah dengan hatinya yang demikian itu adalah selemah-lemah iman. (Abu Dawud)

Hukum Pelaksanaan Hisbah
Wajib
Diwajibkan bagi seluruh kaum muslimin untuk melaksanakan amar makruf dan nahi mungkar
Status

Para Ulama' berselilih pendapat dalam menentukan status kefarduannya sama ada fardhu `ain ataupun fardhu kifayah. Dalam keadaan berikut ianya boleh berubah menjadi fardhu `Ain:
1.       Apabila petugas atau pegawai dilantik oleh pihak berkuasa
2.       Apabila tidak ada orang lain yang mengetahui kewajipan hisbah kecuali dirinya.
3.       Apabila kemampuan untuk melaksanakan tugas ini hanya terbatas kepada beberapa orang.
4.       Apabila bilangan para da'ie berkurangan dan dengan bertambahnya kemungkaran.

PERBEZAAN
SKOP
MUHTASIB
MUTATHAWI’
Status kewajipan pelaksanaan hisbah
Fardhu ain
Fardhu kifayah
Perlantikan menjalankan hisbah oleh pemerintah
Dilantik khusus
Kerja sampingan
Penerimaan bayaran gaji daripada pemerintah
Bergaji
Tidak bergaji
Kewajipan menerima laporan daripada orang awam
Ditugaskan
Tidak ditugaskan
Kuasa melakukan pemeriksaan ke atas pelaku maksiat
Ada kuasa
Tidak berkuasa
Kuasa mengenakan hukuman terhadap pelaku maksiat
Ada kuasa
Tidak berkuasa


No comments:

Post a Comment