مفهوم
|
||||
هِيَ القِيَامُ عَلَى الشَّيْءٍ وَتَدْبِيرُهُ بِما يُصْلِحُهُ
|
السياسة
|
لغة
|
||
مأخوذة من لفظ شرع معناه : بين وسن
|
الشرعية
|
|||
ماكانَ فعلًا يكُون معَه النـاس أقْرب إلَى الصلَاح وأبْعد عَنِ
الفسَـادِ وإن لَم يضَعْه الرسول(ص) ولانَزَلَ بِهِ وحْيٌ
|
ابن عقيل
|
العام
|
المتقدمين
|
اصطلاحا
|
تَغليظ جِنايَة لَها حُكْمٌ شَرْعِي حَسما لِمادَةِ الفَسَادِ
|
ابن عابدين
|
الخاص
|
||
تَدْبِيرُ الشُئونِ العَـامة لِلْدَوْلَةِ الإســلامِيَّة
بما يَكْفُلُ تحْقِيقَ المَّصــالِح وَدَفْعَ المُضار ممَّا لَا يَتَعَدَى حُدُودَ
الشرِيعَة وأَصُولَها الكُلِّيَّة وَإن لَّم يَتَّفِقْ وَأَقْوَالَ الأَئِمَّةِ المُجْتَهِـــدِ
ين
|
عبد الوهاب خلاف
|
الأول
|
المعصرين
|
|
فِعْل شَيءٍ مِنَ الحاكِم لِمَصْلَحَةِ يَراها فِيما لَم يَرَدْ فِيه
نَص خاص وَفي الأمَور الَّتِي مِن شَأْنَها ألَا تَبْقِي عَلى وَجْه وَاحِد بَل
تتغيِّر وَتتبدِل تَبْعًا لِتَغيِّرُ الظُّرُوفِ وَالأَحْوَال
|
عبد العال عطوه
|
الثاني
|
||
تَدبِير الأِمَام المُسلم أو من ينوب عَنْهُ شؤُون الرّعية العامة
والأشرَاف علَيْها وَفق مقتضَى النصُوص الشَّرعِيَّة أوْ مَقَاصِد الشَّرِيعَة العامَّة
|
المختار
|
Pelaksanaan Siasah
Syar’iyyah Dalam Solat
|
|
Kata Syeikh Nuruddin
Marbu Al-Banjari
|
-
Dalam solat ada politik.
Imam simboliknya pemimpin. Makmum simboliknya rakyat. Masjid/ simboliknya
negara. Rukun dan syarat sah solat simboliknya undang-undang. Dalam Islam
sendiri dah ada politiknya.
-
Pelaksanaan solat
berjemaah makmum wajib mengikut imam melainkan jika imam melakukan kesalahan
maka wajib bagi kita menegur.
-
Jika imam baca al fatihah
betul, kita aminkan sebagai simbolik tanda kita menyokongnya. Jika imam
tersalah baca al fatihah atau salah rukun atau tertambah rakaat, kita kena
tegur "subhanAllah". Kalau imam degil, kita kena mufaraqah
(berpisah dari imam). Dan kalau berterusan imam macam tu setiap kali solat
dengannya, kena tukar imam.
-
Begitu juga dengan
politik. Pemimpin buat salah kita kena tegur. Dia degil, jangan ikut dia. Dia
berterusan buat macam tu, kita tukar pemimpin. Nak pilih pemimpin sama macam
nak pilih imam iaitu yang alim, warak, jujur, amanah, dan tidak bongkak.
|
Tindakan Siasah Umar Al-Khattab
|
|
عدم إعطاء الزكاة للمؤلفة
قلوبهم
Tidak mengagihkan zakat
kepada muallaf
|
-
Kerajaan Islam pada ketika itu sudah kuat dan
keberadaan orang kafir di waktu itu tidak membahayakan.
-
Zakat pula diutamakan kepada orang yang baru memeluk
Islam dan kepada yang lebih memerlukan.
-
Kedudukan beberapa orang muallaf pada ketika itu
adalah sudah kaya.
|
رفض تقسيم الأرض المفتوحة
على المقاتلين
Tidak mengagihkan tanah
wilayah (Iraq dan Syam) yang baru dibuka kepada tentera
|
-
Keuntungan hanya bersifat individu hanya kepada
tentera Islam sahaja.
-
Berlaku pembaziran kerana tanah itu akan dibiarkan
dan tidak mampu diusahakan oleh orang Islam.
-
Demi kemaslahtan umum maka lebih baik jika diusahakan
oleh pemiliknya lalu hasilnya dijadikan sumber bagi pendapatan ekonomi Negara.
|
إيقاف حد السرقة عام
المجاعة
Penangguhan hukuman had kecurian
ketika tahun kebuluran
|
-
Perlaksanaan hudud pada tahun kebuluran akan
menjadikan rakyat yang miskin mungkin dihukum.
-
Tahun kebuluran merupakan satu syubhat. Syubhat juga
semangnya patut dihindari ketika dalam melaksanakan hudud.
|
إنكار زواج المسلم من
الكتابية
Penafian perkahwinan
antara lelaki Islam dengan perempuan ahli-kitab
|
-
Para Sahabat ketika itu lebih gemar berkahwin dengan
wanita Rom yang lebih cantik.
-
Jika perkahwinan ini diteruskan, maka akan
menyebabkan perempuan Islam tidak dikahwini dan terus membujang.
|
قضية الطلاق الثلاث
Kes penceraian talak tiga
|
-
Keputusan ini dibuat kerana pada ketika itu masyarakat suka mempermainkan
lafaz talak.
|
الزيادة في عقوبة شارب
الخمر
Penambahan hukuman kepada
peminum arak
|
-
Penambahan hukuman bersifat takzir dan
bertujuan sebagai peringatan bagi mengelakkan jumlah peminum meminum arak yang
semakin bertambah.
|
HAK PEMIMPIN
|
HAK RAKYAT
|
1.
Memberikan Taat Setia
|
1. Hak Bagi Mendapatkan Keadilan
|
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا
اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ
وَأُولِي الأمْرِ مِنْكُمْ
(An-Nisa’ : 59)
Al-Syaukani : Maksud ketaatan ini ialah apa-apa yang disuruh dan apa-apa yang dilarang selagi mana bukan dalam
perkara-perkara maksiat.
|
إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ
وَالْإِحْسَانِ (An-Nisa’ : 90)
Menyamakan taraf kedudukan sesama
manusia dalam bermuamalah, menyerahkan jawatan kepada seseorang menurut
kelayakan mereka. Mesti bersifat adil walaupun dengan musuh.
|
2.
Memberikan
Pertolongan
|
2.
Kebebasan Beragama
|
وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَىٰ ۖ وَلَا
تَعَاوَنُوا عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ
(Al-Maidah : 2)
Menjaga agama dan negara supaya
rakyat dapat hidup dengan aman dan bebas dari ancaman musuh. Rakyat
bertanggungjawab menyediakan kelengkapan untuk menghadapi musuh Islam.
|
لا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ (Al-Baqarah : 256)
Ayat ini khusus kepada orang
kafir. Seseorang tak boleh dipaksa untuk memeluk Islam. Namun dalam
ajaran kita ada konsep dakwah, islam juga melarang pemeluknya untuk berpindah
agama, kerana hanya islam agama yang benar.
|
3.
Menyampaikan
Nasihat
|
3.
Kebebasan Bekerja
|
عن جَابِر قَال : بَايَعْتُ رسول الله (ص)
عَلَى إِقَامَةِ الصَّلَاةِ وَإِيتَاءِ الزَّكَاةِ وَالنَّصْحِ لِكُلِ مُسْلِمٍ
Memberi peringatan jika lalai dan
memberi nasihat bagi memperbetulkan kesalahan ketika diminta ataupun tidak
diminta.
|
هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ الْأَرْضَ ذَلُولًا فَامْشُوا فِي مَنَاكِبِهَا
وَكُلُوا مِنْ رِزْقِهِ (Al-Mulk :
10)
Islam tidak hanya menempatkan
bekerja sebagai hak tetapi juga kewajiban. Bekerja merupakan kehormatan yang
perlu dijamin.
|
4.
Tidak Keluar
Menentang
|
4.
Kebasan Bersuara
Dan Berpolitik
|
مَن رَأَى مِن إمَامِهِ شَيئًا يَكْرُهُهُ
فَلْيَصْبِرْ فَإنَّهُ مَن فَرَقَ الجَمَاعَةِ شِبْرًا فَمَاتَ فَمِتَتَهُ
جَاهِلِيَّةٌ
Dalam konteks kepimpinan Negara
Islam cara yang betul ialah rakyat wajib meneruskan ketaatan mereka. Pemimpin
yang melakukan kemungkaran yang tidak sampai kepada kufur tidak boleh menjadi
alasan untuk rakyat keluar menentang mereka.
|
وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ
أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَر
Berhak untuk memilih pemimpin dan
berhak untuk dipilih menjadi pemimpin. Islam memberikan hak ini kepada semua
rakyat yang berkelayakan dalam negara Islam. Orang kafir dhimmi pun
dibenarkan untuk menjawat jawatan awam dan menteri
|
5.
Membayar Tuntutan
Kewangan Negara
|
5. Kebebasan Individu
|
خُذْ مِنْ أَمْوَلِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُ
هُمْ وَ تُزَكِّيْهِم بِهَا
(Taubah : 103)
Membantu pemerintah memungut harta
Baitulmal. Membuat pembayaran yang tepat pada waktunya. Hak kewangan ini
adalah zakat bagi orang Islam dan kharaj bagi ahl a-dzimmah.
|
إِذَا ظَهَرَ الطَّاعُون فِي بَلَدِ فَلَا
تَدْخُلُو إِلَيهِ وَلَا تَخْرُجُوا مِنْه
Islam melarang pencabulan terhadap
nyawa, anggota dan kehormatan individu. Kebebasan individu di dalam Islam
adalah tidak mutlak dan dibatasi oleh peraturan sejajar dengan sifat semula
jadi dan peranan manusia di dunia.
|
KONSEP
HISBAH
|
|
اصطلاحا
|
|
مفهوم
|
الفقهاء
|
الحُكمُ بَيْنَ النَّاسَ فِيمَا لَايتُوقف عَلَى الدَّعْوَى
|
ابن القيم
|
أَمْرَ بِالْمَعْرُوفِ إِذَا طَهَرَ تَرْكُهُ وَنَهِي عَنِ
المُنْكَر إذَا أظْهَرَ فِعْلُهُ
|
الماوردي وأبويعلى
|
وَإصْلَاحِ بَيْنَ النَّاسِ
|
ابن إخْوَة
|
هَيَ عِبَارَةٌ شَامِلَةٌ لِلْأَمْرِ بِالمَعْرُوفِ وَالنَهِي عَنِ
المُنكَرِ
|
الغَزَلِي
|
وظيفة دينية مِن باب الأمر بِالمَعْرُوفِ وَالنَهِي عَنِ المُنكَرِ
|
ابن خَلْدُون
|
Dalil Pensyariatan Hisbah
|
|
Al-Quran
|
وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى
الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُوْلَـئِكَ
هُمُ الْمُفْلِحُون
Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma’ruf dan mencegah dari yang munkar; merekalah orang-orang yang beruntung. (Ali Imran 104) |
Hadis
|
من رَأَى مِنكُم مُنْكَرًا فَليُغَيِّرْهُ بِيَدِه
فَإن لَم يَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ وَمَن لَم يَسْتَطِع فَبِقَلْبِهِ وَذَلَكَ أَضْعَفُ
الْإيْمَان
Barangsiapa yang melihat kemungkaran maka rubahlah dengan tangannya apabila tidak bisa maka rubahlah dengan lisannya apabila tidak bisa maka rubahlah dengan hatinya yang demikian itu adalah selemah-lemah iman. (Abu Dawud) |
Hukum Pelaksanaan Hisbah
|
|
Wajib
|
Diwajibkan bagi seluruh kaum muslimin untuk
melaksanakan amar makruf dan nahi mungkar
|
Status
|
Para Ulama' berselilih pendapat dalam menentukan
status kefarduannya sama ada fardhu `ain ataupun fardhu kifayah. Dalam
keadaan berikut ianya boleh berubah menjadi fardhu `Ain:
1. Apabila petugas atau pegawai dilantik oleh pihak berkuasa
2. Apabila tidak ada orang lain yang mengetahui kewajipan hisbah
kecuali dirinya.
3. Apabila kemampuan untuk melaksanakan tugas ini hanya terbatas
kepada beberapa orang.
4. Apabila bilangan para da'ie berkurangan dan dengan
bertambahnya kemungkaran.
|
PERBEZAAN
|
||
SKOP
|
MUHTASIB
|
MUTATHAWI’
|
Status kewajipan pelaksanaan hisbah
|
Fardhu ain
|
Fardhu kifayah
|
Perlantikan menjalankan hisbah oleh
pemerintah
|
Dilantik khusus
|
Kerja sampingan
|
Penerimaan bayaran gaji daripada
pemerintah
|
Bergaji
|
Tidak bergaji
|
Kewajipan menerima laporan daripada orang
awam
|
Ditugaskan
|
Tidak ditugaskan
|
Kuasa melakukan pemeriksaan ke atas
pelaku maksiat
|
Ada kuasa
|
Tidak berkuasa
|
Kuasa mengenakan hukuman terhadap pelaku
maksiat
|
Ada kuasa
|
Tidak berkuasa
|
No comments:
Post a Comment